Mængden af markedsdata er steget voldsomt de seneste år. Det giver sved på panden og ekstraomkostninger for landets banker, skriver Nyhedsbrevet Finans.
I 2010 blev der i gennemsnit sendt næsten 600 mio. beskeder om dagen. Det er ifølge Nyhedsbrevet Finans en stigning på godt 850 pct. på fem år. I 2005 blev der sendt cirka 63 mio. beskeder om dagen.
"Det er en stor udfordring for virksomhederne og børsmæglerne at opretholde den infrastruktur, der skal understøtte volumenen af datamængder. Der skal en masse teknologi til at rumme og flytte fire millioner beskeder i sekundet", siger ekspert i markedsdata Adam Honoré, der er analytiker i det uafhængige analysefirma Aite Group i USA til Nyhedsbrevet Finans.
Hos Danske Bank er udgifter til markedsdata steget med en tocifret procentdel over de seneste tre år.
Mere fra FinansWatch
Konstitueret Danica-topchef holder delvis fast i de kommercielle tøjler efter udnævnelse af ny direktør
Søren Lockwood, der er konstitueret topchef hos Danica og i flere år har været kommerciel direktør, vil også fremover have en finger med i spillet i pensionsselskabets kommercielle aktiviteter. Nyudnævnt kommerciel direktør vil bl.a. have fokus på kommunikationen af tilbud til Danicas kunder og på ny SUL-bekendtgørelse.