FinansWatch

Tilskudsforening suser til tops blandt forsikringsselskaber i ny imagemåling

Medlemsejet forsikringsforening får klart højeste score blandt ansatte i finanssektoren, når de skal vurdere landets største forsikringsselskaber som arbejdsplads. Det viser ny imageundersøgelse fra FinansWatch og Wilke. Omvendt er konkurrencen tæt i den modsatte ende af skalaen, hvor flere aktører kæmper for at forbedre deres omdømme.

PR
Adm. direktør for Sygeforsikringen "Danmark", Allan Luplau, har grund til at være glad for ny ny imagemåling. Foto: PR

Der er stor forskel på, hvordan ansatte i finanssektoren opfatter landets største forsikringsselskaber, når de vurderer forsikringsselskabernes omdømme som arbejdspladser.

Det viser undersøgelsen "Medarbejderimage 2017", der er foretaget af FinansWatch i samarbejde med analysevirksomheden Wilke.

Særligt ét forsikringsselskab skiller sig dog positivt ud. Det er Sygeforsikringen "Danmark", som med en score på 81,4 ud af 100 mulige indtager en suveræn førsteplads. Til sammenligning opnår Tryg på andenpladsen en score på 78,6, mens LB Forsikring indtager tredjepladsen i undersøgelsen med en score på 78,1.

Flere end 3.500 ansatte i finanssektoren har vurderet de største finansvirksomheders omdømme som arbejdsplads. De ansatte er på tværs af selskaber i sektoren blevet spurgt om deres overordnede opfattelse af forskellige finansvirksomheder som arbejdsplads, og i denne første artikel om undersøgelsen ser FinansWatch nærmere på, hvordan forsikringsselskaberne klarer sig internt i branchen.

Ny topscorer

Hos Sygeforsikringen "Danmark" glæder adm. direktør, Allan Luplau, sig over selskabets placering øverst i undersøgelsen:

"Jeg er både stolt over og glad for vores placering. Vi har en rigtig god arbejdsplads i Sygeforsikringen "Danmark", hvilket også vores medarbejdere og medlemmer (kunder, red.) giver udtryk for, når vi hvert andet år måler, hvad de synes om os."

Allan Luplau fremhæver, at den nye imageundersøgelse flugter med selskabets egne undersøgelser, som viser, at medarbejdertilfredsheden er den højeste i 17 år, og at medlemstilfredsheden samtidig er den højeste målte.

"Her tror jeg, at vores værdier – det forhold at vi er et gensidigt forsikringsselskab og altså ikke skal tjene penge på vores medlemmer – stiller vores medarbejdere i en unik situation, fordi de er ansat til at hjælpe medlemmerne med at få flest mulige penge ud af os," forklarer han.

I imageanalysen fra 2016 foretaget af FinansWatch og Wilke endte LB Forsikring øverst blandt forsikringsselskaberne. Sygeforsikringen "Danmark" var ikke med i sidste års analyse, hvor undersøgelsen omfattede færre selskaber.

Gyser i bunden

Mens Sygeforsikringen "Danmark" skiller sig klart og positivt ud i "Medarbejderimage 2017", er der anderledes kamp til stregen i den modsatte ende af skalaen.

Codan, Gjensidige Forsikring og If Skadeforsikring ligger således tæt på hinanden i den triste ende af undersøgelsen med Codan som tredjesidst med en score på 63,4, Gjensidige som næstsidst med en score på 62,9 og If som bundprop med 62,8 i score.

Vores placering viser, at vi fortsat både har behov og muligheder for at fortælle markedet og vores kommende medarbejdere om, hvad vi kan tilbyde som arbejdsplads

Mads Houe, pressechef i Codan

Hos Codan ærgrer man sig over placeringen.

"Vores placering viser, at vi fortsat både har behov og muligheder for at fortælle markedet og vores kommende medarbejdere om, hvad vi kan tilbyde som arbejdsplads," siger pressechef i Codan, Mads Houe.

I "Medarbejderimage 2016" indtog forsikringsselskabet også en næstsidsteplads. Det skete med en score på 57,8 point ud af 100 mulige, hvilket får pressechefen til at glæde sig over en relativ fremgang i scoren.

"I løbet af det forgangne år har vi haft fokus på en række aktiviteter af intern karakter i forbindelse med en transformation af Codans kerneforretning, som vi også har været forholdsvis transparente om i medierne. Vi medgiver, at det er krævende for medarbejderne, men slutmålet er at skabe et mere attraktivt Codan, både for kunderne, men så sandelig også for medarbejdere," forklarer Mads Houe.

Tiltag vækker optimisme

Konkret har Codan samlet medarbejderne for at fokusere på god kundeoplevelse og arbejdet med den måde, som forsikringsselskabet tager imod nye medarbejdere på.

"Og vi har blandt andet arbejdet meget med den medarbejder-feedback, vi har fået fra vores egen interne medarbejder-tilfredshedsundersøgelse," fremhæver pressechefen og peger samtidig på Codans "massive" investering i lederuddannelse som et skridt i den rigtige retning.

Derfor er han optimistisk forud for næste års undersøgelse af medarbejderimage:

"Det er vores forventning, at en række af vores nuværende og kommende initiativer vil være med til at flytte opfattelsen af Codan som arbejdsplads i den rigtige retning. Det tager tid at ændre på billedet af en virksomhed, så vi går til opgaven med lige dele dedikation og ydmyghed."

Bundskraber er utilfreds

Helt i bunden af "Medarbejderimage 2017" ligger som nævnt If Skadeforsikring med en score, som er marginalt dårligere end Codan og Gjensidige.

Selvfølgelig er vi ikke tilfredse med at ligge sidst i en ekstern medarbejderimage-undersøgelse

Birgitte Ringbæk, informationschef i If Skadeforsikring

If Skadeforsikring ønsker ikke at stille op til interview, men selskabets informationschef Birgitte Ringbæk skriver i en mail til redaktionen:

"Selvfølgelig er vi ikke tilfredse med at ligge sidst i en ekstern medarbejderimage-undersøgelse," indleder hun, men påpeger:

"Men flotte resultater i vores interne medarbejderundersøgelser, stor tiltrækningskraft fra andre forsikringsselskaber, når vi rekrutterer personale, samt meget dedikerede medarbejdere gør alligevel, at vi tager resultatet relativt roligt."

If: Vi skal være mere åbne

Informationschefen skriver dog videre, at If Skadeforsikring skal "blive mere åbne om vores arbejdsplads, så flere folk i finansbranchen får dette kendskab," men pointerer:

"I If er vi godt 600 medarbejdere, og kun en lille andel har deltaget i Wilke/FinansWatchs medarbejderimage-undersøgelse. En stor del af besvarelserne er baseret på, hvordan folk i finansbranchen forestiller sig, det er at arbejde i for eksempel If. Vi foretager selv to gange årligt en medarbejdertilfredshedsundersøgelse. I dette efterår steg resultatet yderligere fra et allerede højt niveau," lyder det fra Birgitte Ringbæk uden at konkretisere tallene.

I "Medarbejderimage 2016" landede If Skadeforsikring også på den nederste plads.

Den nye undersøgelse er en del af rapporten "Medarbejderimage 2017", der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her.

Læs mere om FW Insight her.

Stor afstand mellem de tre største i imagemåling

Her er datacentralen med bedste omdømme

Her vil de finansansatte helst arbejde

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere