Finans Danmark kritiserer ny lov om kviklån for at "umuliggøre" bankreklamer

Loven får også kritik fra Finans og Leasing, der fortæller, at flere af interesseorganisationens medlemmer er blevet afvist af deres normale reklameplatforme.
Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix
Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix

En ny lov mod kviklån får kritik fra Finans Danmark for at spænde ben for banksektorens markedsføring. Det skriver Børsen.

"Reelt betyder det, at bankernes muligheder for at reklamere og brande indskrænkes eller helt umuliggøres. Vi har forsøgt at få afklaret rækkevidden og det politiske sigte hos myndighederne. Det er desværre ikke lykkedes på nuværende tidspunkt, og det er selvfølgelig utilfredsstillende, og vi må også konstatere efter lovens i ikrafttræden, at usikkerheden er blevet bekræftet," skriver Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør i Finans Danmark, i en mail til Børsen.

Lovens formål er dels at lægge et loft over, hvor dyrt et lån må være, og dels at indskrænke muligheden for at reklamere for lån – herunder forbud mod markedsføring af lån i forbindelse med gambling-reklamer.

Bredt flertal lægger låg på dyre renter på kviklån 

Nye kreditregler kan gøre små lån i banker for dyre

Ny lov kan koste fodboldlandsholdet en hovedsponsor

Brancheorganisation vil give lånevirksomheder adgang til kunders Nemid-oplysninger for at forebygge svindel

Forbrugerombudsmand: Lang stribe lån er ugyldige – lånegivere har ikke undersøgt kunder nok  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også