Realkreditten vil gøre tilbuddene forståelige

Inden årets udgang skal et nyt projekt gøre det lettere at forstå, hvad realkreditinstitutterne egentlig skriver i deres tilbudsdokumenter.

”Kan I ikke snart begynde at skrive nogle breve, man kan forstå?”

Sådan sagde Nykredit-topchef Michael Rasmussen fra talerstolen på Realkreditrådets årsmøde torsdag. Citatet stammer angiveligt fra en god kunde i hans institut. Og Nykredit-direktøren erkender blankt, at kommunikationen fra realkreditinstituttet ikke har været let nok at forstå.

”Her har vi været for tekniske og for indforståede,” sagde Michael Rasmussen.

Helt konkret så arbejder man sammen med blandt andre Forbrugerrådet Tænk og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at gøre det lettere at forstå de papirer, man får, når man skal låne penge til boligen.

”Det handler om at gøre lånedokumenterne forståelige for almindelige mennesker,” siger Ane Arnth Jensen, der er direktør i Realkreditrådet.

En svær afvejning

Arbejdet ventes at være færdigt omkring årets udgang, og så skal der ligge nye retningslinjer for, hvordan man skriver i øjenhøjde med boligkøberne.

”Det er jo en afvejning af, at det skal være til at forstå, men det skal også være præcist og rigtigt. Det er ikke en let øvelse, det erkender jeg. Men hvis man hele tiden forsøger at gøre sig umage for at gøre det forståeligt, så får man nogle andre resultater. Ellers så vinder det tekniske sprog,” siger direktøren.

Hun forklarer, at det letteste, når man vil have alle detaljerne med, er at skrive det i juridisk korrekt og teknisk sprog. Tendensen er ofte, at man vil skrive tingene på den mest præcise og mest korrekte måde. Men det går ud over læsbarheden.

”Jeg er selv økonom, og vi økonomer skriver jo gerne på fagsprog. Men når jeg læser ting, vil jeg også helst læse noget, hvor man har gjort en indsats for, at det skal være forståeligt at læse,” siger Ane Arnth Jensen.

Det nytter ikke meget at have beskrevet alle vilkår og risici fuldstændig korrekt, hvis det står i et sprog, som modtageren ikke forstår, lyder rationalet.

 

Minister: Ny prisportal kan skærpe konkurrencen i realkredit

Rohde: Provinsens problemer løses ikke af mere kredit

Realkreditrådets formand: Styrkelse af tilliden er en hovedopgave 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også