Rådgiver ser tungt flytteforløb som årsag til lav mobilitet på realkreditmarkedet

Det kan tage flere uger at samlet de rigtige papirer sammen og få kreditvurderet sin ejendom. Og det kan være årsagen til, at så få danskere vælger at skifte reakreditudbyder, mener indehaveren af rådgivningsvirksomheden Realkreditkonsulenten, Martin Riedel.
Foto: Jan Dagø/ERH
Foto: Jan Dagø/ERH

Det kan godt være, det ikke koster ekstra at skifte den ene realkreditudbyder ud med den anden, hvis man alligevel er i gang med at omlægge lån.

Men det koster tid, besvær med at få fundet de rigtige papirer og en risiko for at få et "tak, men nej tak" på et tidspunkt, hvor der ellers er brug for at handle hurtigt.

Det er ifølge indehaver af rådgivningsvirksomheden Realkreditkonsulenten, Martin Riedel, blandt årsagerne til, at kun et fåtal af danskerne vælger at forlade deres realkreditudbyder til fordel for en anden.

Et skifte mellem realkreditudbyder vil for de fleste give mest mening i forbindelse med en omlægning af lån, men netop her kan der være brug for at handle hurtigt.

"Når kurserne ændrer sig så hurtigt, som vi eksempelvis så sidste år, så bliver følelserne omkring det at omlægge lån, at det er noget, der skal gå hurtigt. Hvis man har sådan en fornemmelse, så er der altså ikke tid til, at man får afleveret et ton dokumenter til et nyt realkreditselskab og kan vente på, at der bliver lavet en ny kreditvurdering af ejendommen," forklarer Martin Riedel.

Pragmatisk tilgang

I sin rådgivning forholder han sig med egne ord ret pragmatisk til spørgsmålet om at skifte realkreditinstitut, for som bidragssatserne er lige nu, er der ikke den helt store forskel fra institut til institut.

"Guleroden er ikke så stor," siger Martin Riedel.

Han oplever, at den væsentligste grund til at boligejere vælger at skifte realkreditinstitut er utilfredshed. Enten fordi man føler sig dårligt behandlet, eller fordi man ikke kan få det lån, man gerne vil have.

"Ofte kan det være fordi, boligejeren føler, kreditinstituttet har en kunstig lav vurdering af boligens værdi. At realkreditten siger boligen er 3 mio. kr. værd., men man selv mener, den er 3,5 mio. kr. værd," siger Martin Riedel.

Fordelen ved at få boligens værdi opjusteret er, at boligejerens belåningsgrad daler og dermed falder bidragssatserne.

"Ofte vil jeg sige til kunden, at er du ellers glad og tilfreds med din bank og relkreditudbyder, så bliv der. Det er fjollet at spilde tre uger af sit liv på en langstrakt kreditproces, som jo også godt kan ende med, at der bliver sagt "nej tak" fra realkreditinstituttets side," siger Martin Riedel.

Han oplevede, at mens konverteringsbølgen i 2019 kørte på fuld tryk, så var der heller ikke så stor interesse fra realkreditinstitutternes side til at tage imod nye kunder.

"De var alle andre overrendt, så de var nødt til at ekspedere de kunder, de allerede havde," lyder det fra Martin Riedel.

Forbrugerrådet Tænk ærgrer sig over konkurrenceredegørelse: Mobiliteten på realkreditområdet er nedslående lav

Konkurrencestyrelsen: Trods betydelige rabatter skifter næsten ingen realkreditselskab 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også