FinansWatch

Nykredits hypnotisør deler vandene

Nykredit bryder med de traditionelle stilrene imagekampagner for finansvirksomheder i en massiv offensiv for at overbevise danskerne om, at man er en bank. En blå bank.

Nykredit er en bank. Hvis du er almindelig medieforbruger, skal du helst være uhyre bevidst om dette inden længe. I hvert fald har Nykredit kastet et stort millionbeløb i en massiv kampagne med netop dette budskab.

En kampagne, der med komikeren Rasmus Botoft forklædt som hypnotisør, bryder med de traditionelle stilrene og pæne bankreklamer.

Mange overvejelser

Kampagnen har indtil videre affødt en del reaktioner på Nykredits egen hjemmeside fra både kunder og ikke-kunder, der mener, at den er for useriøs for en bank. Marketingchef Søren Allan Frederiksen lægger da heller ikke skjul på, at man har overvejet sagen nøje, inden man pudsede hypnotisøren på danskerne.

”Vi har været gennem mange overvejelser. Vi er en virksomhed, der tænker os godt om og har respekt for kundernes penge. Så det at træde ud af det sædvanlige bankunivers har krævet store overvejelser,” siger han til FinansWatch.

Ny stil

Tidligere har Nykredit markedsført budskabet om, at man først og fremmest er en bank med en mere traditionel kampagne…”tænk på en bank”.

”Den var pæn, sober og mindede om traditionel finansmarkedsføring. Den har flyttet noget og vores kendskab som bank er næsten blevet fordoblet. Men vi har også kunnet se, at vi landede på et vist niveau,” Søren Allan Frederiksen.

Intelligent humor

”En af de store risici er, at markedet vil opleve os som useriøse. Det håber jeg virkelig ikke vil ske. Tillid er afgørende for en finansvirksomhed. Vi har allieret os med netop Rasmus Botoft, fordi han står for en intelligent humor, som udfordrer den sædvanlige måde at tænke på,” siger Søren Allan Frederiksen med henvisning til skuespilleren, der er kendt fra DRs satire-program Rytteriet.

Selv om debatten om Nykredits reklame florerer livligt på selskabets hjemmeside, frygter han ikke, at man er gået for langt. Men man følger udviklingen.

”Jeg tror, at vi har fået 50 henvendelser, og det er jo en kampagne, der er set af millioner. Men vi er glade for henvendelserne og følger da udviklingen løbende,” siger han.

En af de store

Han oplyser, at Nykredits uhjulpne kendskab som bank ligger på cirka 25 pct. Det vil sige, at cirka hver fjerde nævner Nykredit, når de bliver bedt om at nævne en bank. Det tilsvarende tal for banker som Nordea og Danske Bank er over 90 pct. Søren Allan Frederiksen ønsker ikke at afsløre de konkrete målsætninger for kampagnen, men siger:

”I løbet af få år, skal vi være en af de store. Folk nævner typisk 3-5 banker, og der skulle vi gerne være en af dem,” siger han til FinansWatch.

Han vil heller ikke afsløre kampagnens budget, men lægger ikke skjul på, at det er stort.

Blå farve

”Det er en af de tunge kampagner i koncernen og den er langsigtet,” siger Søren Allan Frederiksen og oplyser, at Nykredit vil markedsføre budskabet, om at man er en bank, hele året, men at man senere vil gøre mere ud af at fortælle, hvilken type bank, Nykredit er.

Samtidig bruger man bevidst den blå farve, som andre store banker som Nordea og Danske Bank også benytter.

”Det er en farve, der forbindes med troværdighed og tillid. Det er klart, at der også er andre, der bruger den farve, men det gør ikke noget. Vi er i udfordrerens rolle, og det gør vi gerne en ekstra dyd ud af,” siger Søren Allan Frederiksen.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere