Danica leverer et underskud tæt på milliarden på sektorens problembarn

Sammenlagt melder selskabet om et overskud på godt 1,4 mia. kr. i 2023.
Mads Kaagaard tog over på direktørposten i Danica i 2023. | Foto: Brian Karmark
Mads Kaagaard tog over på direktørposten i Danica i 2023. | Foto: Brian Karmark

Der er lang vej til, at Danske Banks pensionsben, Danica, kan melde om et overskud i forretningen for syge- og ulykkesforsikringer (SUL). 

For hele 2023 lander Danica et underskud på SUL-benet 924 mio. kr. I forhold til 2022 er det en forbedring på 108 mio. kr., men dog stadig et godt stykke fra det krav om balance, som pensionssektoren har sigtet efter siden 2022. 

”Generelt ser vi desværre flere danskere med sygdomme af især psykisk karakter, der holder dem væk fra arbejdsmarkedet i længere perioder, hvilket påvirker vores resultat negativt. Vi har iværksat en række forbedringsinitiativer på området og arbejder målrettet på at opnå balance i den del af forretningen,” udtaler adm. direktør i Danica Mads Kaagaard i en meddelelse.

Resultatet i SUL-forretningen består af et underskud på investeringsresultatet på 23 mio. kr., mens den underliggende forsikringsforretning har leveret et underskud på 901 mio. kr. 

Ved indgangen til 2022 trådte den såkaldte SUL-bekendtgørelse i kraft. Bekendtgørelsen har det formål, at pensionsselskaberne skal skabe balance i forretningsområdet, der ellers har kæmpet med underskud i milliardstørrelsen. I efteråret gjorde vicedirektør i Finanstilsynet, Carsten Brogaard det klart, at han havde forventet at pensionsselskaberne var kommet længere i deres genopretning af området. 

Forbedret afkast

Samlet leverer Danica et resultat før skat på 1422 mio. kr. for hele 2023. Det er en markant forbedring i forhold til 2022, hvor bundlinjen var rød. Minus 138 mio. kr. leverede Danica i 2022. 

Udviklingen er drevet af både stigende bruttopræmier som følge af flere kunder og et forbedret afkast. 

”Det er meget glædeligt at komme ind i en virksomhed, hvor vi kan se tilbage på et tilfredsstillende 2023 med et positivt momentum på så mange områder efter et udfordrende 2022,” udtaler Mads Kaagaard. 

I alt kan Danica melde om en tilgang af kunder. Netto har 300 virksomhedskunder fundet vej til butikken, hvilket sendt bruttopræmierne op med 10 pt. til 38.647 mio. kr. I 2022 faldt bruttopræmierne med 4,6 pct. 

”Vi kan se på antallet af nye kunder og en stigning i kundetilfredsheden, at kunderne aktivt vælger os til og har glæde af vores samlede værditilbud i form af ansvarlige investeringer, der skaber afkast på deres pensionsopsparinger, markedets bedste sundhedsløsninger og proaktiv rådgivning. Det vidner samtidig om en konkurrencemæssig unik position som en del af en stærk koncern, hvor vi kan rådgive vores kunder om hele deres økonomi,” udtaler Mads Kaagaard.

Ramte balance mellem risiko og afkast

Når det gælder afkast kan Danica også melde om en klar forbedring i forhold til 2022, der på mange måder var et rædselsår for de finansielle markeder. 

11,1 pct. fik en kunde med middel risiko og 20 år til pension i afkast i 2023. I 2022 måtte samme kunde tage til takke med et tab på 14,2 pct. 

”Det er en kerneopgave for os at skabe afkast for vores kunders opsparinger for på den måde at give dem ekstra tryghed til pensionstilværelsen, og i 2023 ramte vi en rigtig god balance imellem risiko og afkast for vores kunder,” siger Mads Kaagaard.

I en analyse som selvstændig investeringsrådgiver Nikolaj Holdt Mikkelsen har lavet, placerer Danica sig under gennemsnittet, når det gælder afkast for pensionsopsparere med moderat risiko og 15 år til pension. 10 pct. fik denne kundetype med en opsparing placeret i Danica Balance Mix og 8,9 pct. hvis pengene var investeret i Danica Ansvarligt Valg Mix. Gennemsnittet på tværs af pensionsselskaber var på 11,3 pct. 


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også