Saxo Bank forbedrer sit image markant, men skraber alligevel bunden i ny undersøgelse

Saxo Bank lander nederst blandt pengeinstitutterne i årets Finansimage-undersøgelse fra FW Insight og analysehuset Wilke. Banken har dog forbedret sit image markant. Fremgangen kan blandt andet tilskrives bankens igangværende transformation, vurderer nordisk direktør.
Saxo Banks hovedkontor i Hellerup. | Foto: PR/Saxo Bank
Saxo Banks hovedkontor i Hellerup. | Foto: PR/Saxo Bank

Saxo Bank er bundprop i ny image-undersøgelse af pengeinstitutterne fra FinansWatch og analysehuset Wilke.

Men vinden ser ud til at være vendt, og selvom banken ikke har formået at rive sig fri af bunden, er Saxo Bank med helt fremme i feltet blandt årets højdespringere.

Således forbedrer Saxo Bank sit image med 5,9 indekspoint sammenlignet med sidste år. Saxo Bank er kun overgået af Danske Bank, der går 6,6 indekspoint frem. Danske Bank og Saxo Bank ligger stort set side på sidstepladsen, hvor 0,1 indekspoint adskiller dem. Målingen er dog foretaget, før sagerne om fejl i Danske Banks gældsindrivelse samt sagen om Danske Banks Home-instruks begyndte at rulle.

"Først og fremmest er vi kede af placeringen. Det giver sig selv, at det aldrig er sjovt at ligge i bunden af nogen som helst undersøgelse og slet ikke, når det handler om ens ry og rygte," siger Johannes Rovsing, nordisk direktør i Saxo Bank.

Alligevel vækker årets fremgang glæde hos direktøren. Han tilskriver blandt andet forbedringen med, at Saxo Bank er i en transformationsproces fra at være en tradingorienteret bank primært for de mere formuende til at appellere bredt til danskerne:

"Over de senere år er vi blevet mere brede i vores tilgang og relevante for langt flere end tidligere . Fra at Saxo Bank måske tidligere mest har været for high end-segmentet, så er vi i dag en platform, der henvender sig til et meget bredt publikum, og vi er relevante for hver eneste dansker, der ønsker at investere deres opsparing," siger Johannes Rovsing.

Et helt nyt segment

Strategien om at transformere Saxo Bank har været drevet af et ønske om at bruge bankens teknologi og adgang til de finansielle markeder på en mere simpel måde, siger Johannes Rovsing.

Han peger på, at banken i 2018 lancerede investorplatformen Saxoinvestor, hvormed Saxobank har forsøgt at forenkle adgangen til de mere end 40.000 finansielle instrumenter, bankens handelsplatforme giver adgang til.

"Jeg tror helt klart, at det har givet os et godt løft i den rigtige retning, at vi lige pludseligt taler til et bredere publikum ved, at man ikke behøver forstå en helt masse forskellige finansielle termer for at kunne bruge vores platform," siger Johannes Rovsing.

Han fremhæver samtidig aktiesparekontoen, som Saxo Bank var bannerfører på.

"Samtidig har vores meget store sats på aktiesparekontoen været med til at give os positiv omtale. Det var vi nogle af de første, der var fremme at tilbyde i stor skala og støtte fuldt op om, fordi vi rent faktisk tror på, at det bidrager positivt til den danske aktiekultur," siger han.

"Vi har overordnet tilstræbt at have meget skarpe priser på vores produkter, og den prissætning har vi holdt fast i, således at vi ligger absolut i toppen af de tilbud, der er for handel med værdipapirer," siger Johannes Rovsing.

Leverer ikke drømmehuset

Transformationsarbejdet er et løbende fokus, fortæller Johannes Rovsing. Det kan samtidig blive Saxo Banks opskrift, hvis banken skal holde momentum i image-fremgang og kravle højere op ad ranglisten i de kommende år, vurderer han.

"Vi vil i det hele taget prøve at imødekomme de behov, som vores kunder har, på en måde, hvor vi forhåbentlig kan blive ved med at være billigere end de traditionelle banker og dermed spare vores kunder for nogle omkostninger, der kan komme dem til gode senere i livet," siger Johannes Rovsing.

Blandt andet arbejder Saxo Bank på at lancere pensionsprodukter, som ikke traditionelt har været en del af Saxo Banks tilgang, siger direktøren.

"I modsætning til mange andre pengeinstitutter i Danmark er vi ikke en bank, der yder boliglån eller lønkonto. Dermed er vi ikke en bank, der kan være med til at opfylde et boligkøb eller en anden meget stor skelsættende begivenhed i folks liv. Det er klart, at banker, der er med til at sørge for, at for eksempel drømmehuset kommer på plads, modtager mange positive kryds i karakterbogen ved enhver familie og enhver kunde," siger Johannes Rovsing og fortsætter:

"Det, vi skal gøre, er kontinuerligt at prøve at udvikle os og blive endnu bedre både til at lytte til vores kunder. Vi er på en rigtig god rejse henimod det, og vi har mange kunder, der rigtig glade for at være hos os," siger Johannes Rovsing.

Målingen er baseret på svar fra godt 5000 repræsentativt udvalgte danskere. Undersøgelsen er gennemført i perioden 7. juli til 31. august.

Undersøgelsen er en del af rapporten Finansimage 2020, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her.

Læs mere om FW Insight her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også