I Nordirland trykker Danske Bank selv sine pengesedler

Med købet af den gamle Northern Bank i Nordirland fik Danske Bank retten til at trykke sine egne penge.
AF RITZAU

Danske turister i Storbritannien vil i højere og højere grad møde et mærkværdigt syn, når de henter sig britiske pund i kontanter. Sedler med Danske Banks logo på.

Det er resultatet af Danske Banks køb af den 208-år gamle Northern Bank, Nordirlands ældste, i 2004. Northern Bank havde nemlig den ære at have fået lov til at trykke penge af den engelske krone.

"Det er meget normalt for os, at bankerne selv trykker pengesedlerne. Men vi ved godt, at det er mærkeligt for skandinaver at se det."

"Specielt når de kommer på ferie i Nordirland og ser Danske Bank trykt på pengesedlerne over det hele," siger kommunikationschefen i Danske Banks nordirske forretning, Simon Little.

Fire nordirske banker har siden 1929 måttet trykke deres egne sedler. I 2014 ændrede Danske Bank brandet for Northern Bank, så det fik Danske Banks logo og visuelle udtryk.

Siden da har banken trykt pengesedler med bankens eget logo på, og langsomt men sikkert spreder de sig over hele Storbritannien.

Banken bestemmer selv, hvad der skal være på sedlerne, men valgte at holde sig til klassiske valg i form af kendte erhvervspersoner som Harry Ferguson, der opfandt traktoren.

"Det har vi altid gjort, og vi besluttede at fastholde den tradition," siger Simon Little.

Sedler trykt af Danske Bank er så godt som ligestillede med sedler trykt af Storbritanniens nationalbank, Bank of England. 

De kan bruges over hele Storbritannien, men bankerne skal have værdier tilsvarende de trykte sedler liggende i nationalbanken. Det er også nationalbanken, der bestemmer, hvor mange der må blive trykt.

"Det giver ingen problemer. Nogle gang veksler folk deres nordirske sedler til britiske, når det tager til London, så taxachaufføren ikke pludseligt siger nej til deres penge, fordi han ikke ved, at de er gyldige."

"Men de er gyldige, og hvis man forklarer det, tager de imod dem," siger Simon Little og afslutter:

"For os er det god reklame. Det fortæller, at vi er vigtige for Nordirland og Nordirlands økonomi. Og så ser folk vores logo hele tiden, når de bruger penge."

Ny rapport peger på bankers milliardprofit fra skattely 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også