Mobilbetalinger i Kina er næsten 50 gange større end i USA

Mobilbetalinger i Kina overhalede sidste år USA med næsten 50 gange, hvis man måler på størrelsen af de køb, som bliver foretaget med mobiltelefonen. Det skriver Financial Times.
AF KAREN MANNICHE

Mobilbetalinger i Kina er så populære, at landet sidste år overgik USA med næsten 50 gange, hvis man måler den samlede størrelse af de køb, der blev foretaget med mobiltelefonen. Det skriver Financial Times.

I Kina blev det tal ifølge iResearch mere end tredoblet til 5,5 billioner dollar, svarende til 38,6 billioner kr.,  i 2016. I USA steg køb foretaget med mobiltelefoner i 2016 med 39 pct. til 112 mia. dollar - eller 785 mia. kr. - ifølge Forrester Research, skriver Financial Times.

Mens betalingstjenesterne Wechat Pay og Alipay primært dominerer betalingsmarkedet i Kina, er det spillere som Apple Pay, Google, Samsung Pay og Paypal, som dominer betalingsmarkedet i USA.

Ifølge Financial Times oplever Kina både vækst i handel på internettet foretaget med mobiltelefonen, mens også anbringelse af investeringer via mobiltelefonen bidrager til væksten. Samtidig var 2016 et vendepunkt for brugen af mobilbetalinger i fysiske detailbutikker, herunder kinesiske supermarkeder, restauranter og tøjbutikker.

I januar annoncerede Starbucks, at man nu kan benytte betalingstjenesten - WeChat Pay - som betalingsintrument i kaffekædens kinesiske forretninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også