Kæmpenedskrivning koster Handelsbanken dyrt

Handelsbanken i Danmark har foretaget en ekstraordinær stor nedskrivning på en enkelt kunde, som medfører banken et massivt underskud i fjerde kvartal 2016.
Foto: THOMAS C. K. PRISKORN
Foto: THOMAS C. K. PRISKORN

En nedskrivning på en enkelt kunde koster Handelsbanken i Danmark et stort underskud. Handelsbanken i Danmark kommer således ud med et underskud på 173 mio. kr. i fjerde kvartal 2016 mod et positivt resultat på 181 mio. kr. i fjerde kvartal 2015.

Det massive underskud skyldes "en stor ekstraordinær nedskrivning på et ældre, enkeltstående problemengagement," oplyser banken i sit årsregnskab. Det betyder, at bankens nedskrivninger på udlån vokser med massive 648 pct. til 374 mio. kr. i fjerde kvartal 2016.

Også bankens kerneforretning falder. Resultatet før nedskrivninger var 183 mio. kr. i fjerde kvartal 2016 mod 211 mio. kr. i samme periode i 2015, svarende til et fald på 13 pct., mens bankens indtægter var 432 mio. kr. i fjerde kvartal 2016 mod 438 mio. kr. sammenlignet med fjerde kvartal 2015.

Samtidig steg personaleudgifterne til 136 mio. kr. i fjerde kvartal 2016 mod 128 mio. kr. i fjerde kvartal 2015, svarende til en stigning på 6 pct., mens øvrige administrative omkostninger steg til 50 mio. kr. i fjerde kvartal 2016 mod 37 mio. kr. i samme periode i 2015, hvilket svarer til en stigning på 35 pct.

Det samlede udlån steg med 8 pct. fra fjerde kvartal 2015 til fjerde kvartal 2016 til i alt 71,5 mio. kr., mens udlånet udelukkende til private steg med 12 pct.

"Vi har fortsat en god tilgang af nye privatkunder og erhvervskunder, de samlede forretningsvolumener fortsatte med at øge og udlånsvæksten var på seks procent i 2016," siger Lars Moesgaard, adm. direktør for Handelsbanken i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også