Bankforsker: De største banker savner stærke lokale frontfigurer

De største danske bankers relativt dårlige omdømme i regionerne skyldes mangel på lokale spydspidser. Det vurderer bankforsker ved Aalborg Universitet, Lars Krull.
Bankforsker ved Aalborg Universitet, Lars Krull | Foto: Lars Horn/AAU
Bankforsker ved Aalborg Universitet, Lars Krull | Foto: Lars Horn/AAU

Mangel på stærke regionsdirektører er hovedforklaringen på de danske storbankers ringe lokale image. Det mener bankforsker ved Aalborg Universitet, Lars Krull.

Ifølge Lars Krull har det haft en negativ indflydelse på storbankernes lokale omdømme, at flere af de større banker er gået bort fra at have regionsdirektører og over til i stedet at have chefer for private kunder og erhverskunder.

”Jeg er slet ikke i tvivl om, at det spiller ind i forhold til det lokale image, hvis man ikke har nogen stærk mand eller kvinde. Det vil de selvfølgelig påstå, at de har, men man skal huske på, at de er mange gange oppe imod en lokal bankdirektør, hvor folk ikke er i tvivl, at han eller hun er banken," siger han.

FinansWatch har i samarbejde med Wilke foretaget en undersøgelse, som viser, at ingen af landets fem største banker er i top tre over de banker med det bedste image i landets fem regioner.

Danske Bank og Nordea klarer sig dårligst i imagemålingen, men heller ikke Nykredit, Jyske Bank og Sydbank formår at snige sig ind i top tre i hverken Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland eller Region Nordjylland.

"Flere af de store banker er gået over til, at man nu segmenterer i erhverv og privat. Før havde man en regionsdirektør for de enkelte regioner," siger Lars Krull og tilføjer:

"Jyske Bank og Danske Bank har lavet det sådan, at de nu har en chef for alt erhverv og en chef for alt privat. De har ikke længere en lokal høvding, som kan matche de andre," siger han.

Åbner ladeport for mindre banker

Undersøgelsen viser, at det er regionale og lokale banker, som indtager de tre bedste placeringer over de banker med det bedste image i de fem regioner.

"Hvis der er en erhvervskunde, som er stor, og filialdirektøren i Danske Bank eller Jyske Bank ikke kan håndtere det selv, så kommer der en segmentdirektør, som kun har det segment," siger Lars Krull og tilføjer:

"Det betyder, at kompetencerne er ganske få steder i banken. De er hos segmentdirektørerne. Før var det lokale overblik hos de mange – nu er det hos de få – hvis det i det hele taget er der."

FinansWatch har været i kontakt med alle de største danske banker for at få en kommentar til undersøgelsen. Det har affødt forskellige begrundelser. Jyske Bank erkender, at det er hårdt at være i konkurrence med de lokale aktører.

"Som stor bank er det svært at være i top tre, og det tror jeg bestemt er et spejl af det her. Der er nogle lokale pengeinstitutter, som der, hvor de har deres ankerpunkt, er meget stærke," udtalte Hanne Birgitte Møller i denne uge til FinansWatch.

Ifølge Nordea har bankens rolle i de såkaldte Panama-papirer haft en negativ indvirkning på det lokale image, mens Danske Bank begrunder bundplaceringerne med, at banken har mindre markedsandele i lokalområderne og dermed også mindre kundekontakt.

Bankforsker Lars Krull mener omvendt, at man skal skele til bankernes strategiske dispositioner i de senere år.

"Jeg har sagt til nogle af bankdirektørerne, når jeg har mødt dem, at det her kommer de til at lave om, for det er som at åbne en ladeport for de små og mellemstore banker," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også