Saxo Bank rejser sig efter schweizisk lussing

Saxo Bank lander et overskud efter skat på 158 mio. kr. i første halvår 2016 efter et underskud på knap en halv milliard kr. i første halvår sidste år. Ifølge finansdirektør Steen Blaafalk venter der stadig et efterspil i sagerne om schweizerfranc, men Saxo Bank berøres ikke af det i første halvår, udtaler han. (Opdateret)

Opdateret med kommentar fra Steen Blaafalk, finansdirektør i Saxo Bank.

Efter et stort underskud i første halvår 2015 er Saxo Bank så småt på vej tilbage på sporet. I årets første seks måneder lander Saxo Bank et overskud efter skat på 158 mio. kr. mod et underskud på 485 mio. kr. i første halvår 2015.

”Vi er meget tilfredse med resultatet. For Saxo Bank er det det fjerdebedste halvårsregnskab i Saxo Banks historie. Set i lyset af at vi er en i transformation strategimæssigt, synes jeg, at det er flot, at vi lykkes med det her,” siger Steen Blaafalk, finansdirektør i Saxo Bank, og tilføjer:

”Det har ikke været de nemmeste eksterne vilkår. Der var meget afmatning op til afstemningen i England, og du kan tydeligt se, hvordan stemningen er på bankmarkedet. Med de forudsætninger er vi pænt tilfredse med resultatet.”

Efterspil om schweizerfranc

Saxo Banks nettoindtægter på renter, gebyrer og kommission stiger til 718 mio. kr. i første halvår 2016 mod 687 mio. kr. i første halvår 2015. Omkostninger til personale og administration udgør 1 mia. kr. i årets første seks måneder akkurat som i første halvår 2015.

Saxo Banks indtægter på kursreguleringer stiger til 741 mio. kr. mod blot 65 mio. kr. i første halvår 2015. Det havde en effekt på denne post, da den schweiziske centralbank sidste år brød sin fastkurspolitik over for euroen, hvorefter kursen på schweizerfranc blev styrket kraftigt. Flere af Saxo Banks investorer havde spekuleret i kursen på schweizerfranc og tabte flere penge, end de havde. Banken har tidligere selv opgjort tabet til 700 mio. kr.

Det er ingen hemmelighed, at I blev ramt af at den schweiziske centralbank sidste år brød sin fastkurspolitik over for euroen sidste år. Er I blevet påvirket af det i første halvår?

”Vi bliver ikke ramt i første halvår, men vi er ikke ude af det. Der er et efterspil, og nogle som stadig skylder også penge,” Steen Blaafalk og tilføjer:

”Vi har også sat penge af til, at hvis der skulle komme nogle domsfældelser, der går os imod. Det har vi dog ikke forventning om. Vi har taget et tab på over 700 mio. kr., men vi forventer reelt ikke, at der kommer mere. Vi ved med myndigheders opbakning, at vi har ført en god proces. Men alligevel er der nogle, der har udfordret det gennem retssystemer. Jeg forventer, at de fleste sager kommer igennem i løbet af de næste 6-12 måneder.”

Stor nedskrivning på kundeengagement

Saxo Banks nedskrivninger stiger til 72 mio. kr. i årets første seks måneder mod 11 mio. kr. i første halvår sidste år. Det skyldes ifølge Steen Blaafalk en nedskrivning på et enkelt kundeengagement i deres danske bankvirksomhed, Saxo Privatbank.

”Det er altid super trist. Vi har en rigtig fin lånebog i Saxo Privatbank, men der har så været et enkelt engagement, som vi har måttet nedskrive på,” siger han og tilføjer:

”Med et overskud på 158 mio. kr., så gnaver sådan en nedskrivning voldsomt. Det forstærker dog, at resultatet på hovedvirksomheden faktisk er rigtig flot. Så det er beklageligt, at det sker, men den risiko har man som finansiel virksomhed.”

Hvis det er et enkelt kundeengagement, er det en ret stor nedskrivning?

”Det er ret stort, og det er helt enestående.  Det er ikke et udtryk for, hvordan risikoen ellers er fordelt i den del af vores virksomhed. Men det er da trist.”

Til gengæld glæder Steen Blaafalk sig over, at kundernes indskud er vokset med 6 mia. sammenlignet med samme periode sidste år.

”Vi lykkes at vokse vores kundemidler ganske betragteligt, og siden halvårsregnskabet er det vokset yderligere. Det var godt 82 mia. kr. ved udgangen af juni 2016, og det tal er over 87 mia. kr. nu. Kundeindskud er brændstoffet til, at vi kan tjene penge, og det vokser betragteligt,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også