Indisk bank introducerer tisekunders lån

Private kunder har således vist sig som bedre betalere end virksomhederne i Indien, hvor ca. 2 pct. af lånene ikke tilbagebetaltes fra de private, mens tallet er op til 21 pct. for virksomhederne.
Foto: Anna Klitgaard / Jyllands-Posten
Foto: Anna Klitgaard / Jyllands-Posten
AF RITZAU FINANS

De indiske banker er ivrige efter at låne til landets voksende middelklasse. Som et led i konkurrencen introducerer en af landets største banker, HDFC Bank, en metode, så kunder kan få et lån på bare ti sekunder. De hurtige lån gør det lettere for folk at få råd til forbrugsgoder som telefoner og motorcykler.

Det skriver avisen Wall Street Journal.

"Don't delay happiness". Sådan lyder sloganet for HDFC Bank i reklamerne for deres nye lynlån, der bliver fulgt op af konkurrenterne ICICI Bank, Axis Bank og Kotak Mahindra Bank. Almindelig private bankforretninger er under stor vækst i Indien og kan hjælpe bankerne med at polstre indtjeningen og få bankerne videre fremad i stedet for gennem lån til industrien, der ikke altid har vist sig lige fordelagtige.

Private kunder har således vist sig som bedre betalere end virksomhederne i Indien, hvor ca. 2 pct. af lånene ikke tilbagebetaltes fra de private, mens tallet er op til 21 pct. for virksomhederne.

Eksperter og analytikere mener ifølge Wall Street Journal da også generelt, at Indien er blevet bedre til at styre lånerisici siden finanskrisen, der resulterede i flere konkurser. I dag har bankerne ligeledes bedre information om kundernes indkomst, forbrug, og generelle kreditprofil.

Bankernes fokus på private forbrugere er med til at pege på en generel makrotrend i Indien, hvor privatforbrug driver væksten. Dette står i særlig kontrast til nabolandet Kina, der er mere afhængig af investeringer i infrastruktur og produktionskapacitet, skriver avisen.

 

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også