Moody's: Danske banker har flest dårlige lån i Skandinavien

Moody's forventer, at de dårlige lån vil udgør omkring 3 pct. af de danske bankers lån.
Foto: Mark Lennihan
Foto: Mark Lennihan
AF RITZAU FINANS

Danske banker vil have flest dårlige lån blandt de skandinaviske banker. Det fremgår af en rapport fra ratingbureauet Moody's.

Moody's forventer, at de dårlige lån vil udgør omkring 3 pct. af de danske bankers lån. I Sverige, Norge og Finland vil de ifølge ratingbureauets vurdering udgøre 1-2 pct.

Bureauet ser overordnet, at der fortsat vil være lave renter i Skandinavien. Og de lave renter vil være med til at køre ejendomspriserne op - især i København, Stockholm og Oslo. De lave renter vil også være brændstof for økonomisk vækst drevet af øget forbrug.

"De nordiske banker vil blive understøttet af den økonomiske vækst og lave renter, men er udsat for risiko for en korrektion i de blomstrende boligpriser," skriver Moody's i rapporten.

De lave renter vil - ud over fortsat at køre ejendomspriser op - også øge husholdningernes gæld, vurderer Moody's. Bliver ejendomspriserne korrigeret, vil det imidlertid medføre risiko for et en dæmpning af privatforbruget og begrænsning af bankernes handlemuligheder.

Nettoindtjeningen for de store nordiske banker vil ifølge Moody's imidlertid fortsat være stærk på trods af de meget lave renter. Men sammenlignet med andre europæiske banker, vil de skandinaviske banker fortsat nyde godt af vækst i udlån, stærk effektivitet og lave nedskrivninger.

Bankernes afhængighed af markedsfinansiering vil vare ved, hvilket efterlader bankerne sårbare over for skift i investorernes tillid. Men blandt andet dybere indenlandske investorlommer vil delvist afbøde risiciene i Danmark og Sverige, mener ratingbureauet.

 

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også