Christian Clausen: En digital bankfabrik er afgørende

Hvis bankerne skal håndtere kundernes ønske om individuelle løsninger, så er det afgørende at etablere en fuldstændig digital “bankfabrik” mener Nordeachef Christian Clausen.
Foto: POLFOTO
Foto: POLFOTO

Bankerne kan lære rigtigt meget af bilproducenterne. Det mener Nordeas adm. direktør, Christian Clausen.

“Digitalisering vil nok være den størst driver for effektivitet og indtjening de kommende år, ikke kun for bankerne, men generelt. I dag er det største problem man kan have, at man løber tør for batteri eller ikke har en dataforbindelse, og det er noget, som vil påvirke alle brancher,” sagde Christian Clausen som en af hovedtalerne på Børsens bankkonference, arrangeret af dagbladet Børsen sammen med Finansforeningen og CFA Society Denmark.

“Digitaliseringen af processerne er måske det vigtigste aspekt. For eksempel ha Volkswagen digitaliseret deres fabrikker, så kunden selv kan bestille sin egen bil, i 11.000 varianter. Det er det samme, som andre brancher, herunder bankerne, skal gøre fremover. Hvis vi ikke bygger en digital fabrik, så ender det i kaos for os,” sagde Christian Clausen.

Han fremhævede, at digitalisering oprindeligt var noget som bankerne tilbød kunderne, fordi det var nemmere for bankerne. Men at kravet om digitale løsninger nu kommer direkte fra kunderne.

Hver sjette møde online

“Vi skubbede internet-bank ud til kunderne, fordi det var godt for os. Men det gik langsomt. Helt anderledes med mobilbank, hvor vi på et år har opnået det samme som tog os 15 år med internet-bank,” pointerede Christian Clausen.

Han fremhævede blandt andet, at Nordea først sidste år gjorde det muligt for kunderne at afholde online-møder med deres bankrådgiver.

“Fra december 2014 til juni 2015 er andelen af online kundemøder steget fra 3 pct. til 13 pct., svarende til et ud af seks møder. For et år siden kunne vi slet ikke lave online møder. Og tilfredsheden med møderne er meget højere end for de fysiske møder, undtagen når der skal købes hus eller lignende,” sagde Christian Clausen.

Men han understreger samtidig, at det ikke er nok bare at lave mobile apps og digitale løsninger vendt mod kunderne.

Selv om bankerne i mange år har brugt IT, så er der stadig mange manuelle processer og et voldsomt papirforbrug i banksektoren. Men som bilfabrikkerne er bankerne ifølge Christian Clausen tvunget til at have digitale “fabrikker” der kan håndtere samtlige processer papirløst. Det skyldes også stigende regulatoriske krav.

Overvågning er afgørende

“I bankerne får vi til opgave at overvåge alle finansielle transkationer i fremtiden. Hvad der overføres, mellem hvem, hvorfor og om det er i kundens interesse. Derfor er det afgørende at have et forretningssystem, der kan overvåge et helt finansielt system. Det er ikke trivielt. Og det er i praksis umuligt, hvis man ikke har en ‘digital fabrik’,” sagde Christian Clausen.

“Vi har allerede nu reduceret antallet af produkter i banken med 83 pct., og er i gang med at forenkle og rydde op i data osv. Vi går fra 30 transaktionerssystemer til 1. Vi får fem grundprodukter i stedet for 1.000. Men de fem produkter kan kombineres på 11 mio. måder, fuldstændigt på samme måde som bilfabrikkerne gør det muligt at få skræddersyet sin bil på baggrund af nogle faste grundplatforme,” sagde Christian Clausen, der dog også pointerede, at Nordea skal bruge tre-fire år og et tocifret milliardbeløb, før man er klar med sin digitale “bankfabrik”.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også