Bankboss: Drop reguleringsbrok og behandl kunderne pænt

Politikerne stopper først reguleringsbyrden, når de igen har tiltro til, at bankerne behandler sine kunder redeligt. Så det bør man nok starte på, mener topchefen i den engelske storbank Lloyds Banking Group.

Topchefen i den engelske storbank LLoyds TBS Antonio Horta-Osorio tog et relativt ledigt standpunkt på årsmødet i den britiske bankforening British Bankers Association - et pendent til det danske Finansrådet.

Her langede han nemlig ud efter sine kolleger - i stedet for at gå efter politikerne, skriver avisen The Telegraph. Mængden af regulering gør det sværere at drive bank, men blikket skal rettes indad, mener direktøren.

"Den regulatoriske byrde vil først stoppe med at vokse, når offentligheden og regulatorerne stoler på, at banken kan styre sektoren på en ansvarlig måde," sagde Antonio Horta-Osorio.

Hvis man som industri er træt af de regler, som er lagt ned over sektoren, så skal man gå til problemets rod, agiterede han for: Nemlig, at alt for mange kunder har fået en dårlig behandling. Og først når det image er vasket rent, vil sektoren igen kunne se frem til mere lempelige vilkår.

I England har der blandt andet været en omfattende sag om de såkaldte PPI-forsikringer, som bliver tegnet samtidig med et lån. Hvis man ikke kan betale lånet træder forsikringen til. 40 pct. af kunderne var tilsyneladende ikke klar over, at de havde forsikringen, som i visse tilfælde var dyrere end selve lånet og meget ofte ikke dækkede alligevel. De engelske myndigheder har givet meget store bøder i sagen, som har givet meget hård kritik fra politisk side også.

Bankchefen sagde også, at man som bank blev nødt til at acceptere, at politikerne vil splitte almindelig transaktionsbank ad fra investeringsbank. Indgrebet er på vej - kom videre, lød budskabet til de kolleger, som har talt stærkt imod opsplitningen.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også