Avis: Nye regler kan give mere åbenhed om bankernes klager

Regler fra EU kan betyde, at danske banker skal offentliggøre flere deltaljer om, hvor ofte der klages over dem, og hvor mange af sagerne, som ender i forlig.

I dag kan en bank indgå et forlig med en utilfreds kunde i al stilfærdighed. Men det kan der bliver lavet om på snart, skriver Berlingske Business.

Ifølge avisen er der nemlig indkaldt til møde i Finanstilsynet, hvor repræsentanter fra bankerne og forbrugerne deltager. Det er samme parter, som i dag sidder i Pengeinstitutankenævnet.

Pengeinstitutankenævnet offentliggør de sager, hvor der bliver truffet afgørelse, og i årsrapporten kan man se, hvor mange klager, der er indgivet. Men bankerne kan gå stille med de sager, hvor der indgås forlig, og det kan være en af de ting, som der skal kigges på i fremtiden, skriver Berlingske.

»Det ville være rigtig fint, hvis pengeinstitutterne skulle oplyse, hvor mange klager de har fået, hvor mange sager der er blevet afgjort, og hvordan de er faldet ud. Jeg synes også, at det er en rimelig kundeinformation at få, hvis man f.eks. skal skifte bank,« siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Morten Bruun Pedersen til Berlingske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også