Saxo Bank til Tilsynet: Vi har fulgt reglerne under schweizerfranc-kaos

Saxo Bank afviser, at banken har gjort noget forkert i forhold til de kunder, der 15. januar mistede kæmpe beløb, fordi den schweiziske nationalbank droppede båndet til euroen.
Foto: STEEN OLE/POLFOTO
Foto: STEEN OLE/POLFOTO

Efter flere henvendelser fra utilfredse kunder skrev Finanstilsynet sidste fredag til Saxo Bank, for at få svar på en række specifikke spørgsmål, blandt andet om håndteringen af kunderne under den historiske tumult på valutamarkedet i midten af januar.

Den 15. januar blev enorme summer sat over styr, da den schweiziske centralbank, SNB, højst overraskende valgte at droppe et bånd til euroen. Det medførte, at schweizerfrancen steg op til 41 pct. over for euro.

For blandt andre Saxo Banks kunder, der havde satset på en uændret valutakurs, betød det massive tab. Kundernes tab var så voldsomme, at banken regner med at op til 700 mio. kr. ikke kan inddrives.

Saxo Bank vil medvirke til afklaring

I en skriftlig kommentar fra Saxo Bank i anledning af, at banken har indsendt sin redegørelse til Finanstilsynet, skriver økonomidirektør Steen Blaafalk blandt andet:

”Den voldsomme bevægelse i schweizerfrancen har ført til tab for kunder hos Saxo Bank, der trods velkendte risici har valgt at eksponere sig mod francen, og det er naturligvis en trist situation. Det er derfor i alles interesse at få belyst håndteringen fra alle sider, og det medvirker vi naturligvis konstruktivt til.”

Flere af kunderne har dog efterfølgende klaget til Finanstilsynet, der derfor sidste fredag bad om en nyredegørelse fra banken om fire overordnede spørgsmål. Det er spørgsmål, som ligger ud over et møde som Saxo Bank havde med Finanstilsynet den 23. januar.

Kunderne fik først sent besked

Først og fremmest vil Finanstilsynet gerne vide, hvorfor Saxo Banks kunder først kl. 12 den 15. januar, 2,5 time efter SNB droppede båndet, skrev ud til dem, der havde positioner i schweizerfranc. I en mail fortalte Saxo Bank, at kunderne på grund af et ekstremt illikvidt marked måtte påregne, at de udførte handler efterfølgende ville blive justeret. Kl. 23 om aftenen fik kunderne så de præcise kurser, som de var blevet afregnet til.

I brevet til Saxo Bank gør Finanstilsynet opmærksom på, at investorbeskyttelsesbekendtgørelsen kræver, at kundeordrer udføres fortløbende og omgående, og at banken straks skal gøre kunderne opmærksomme på det, hvis en ordre ikke kan udføres på grund af unormale markedstilstande.

I svaret skriver Saxo Bank, at de kunder, der fik deres positioner lukket ned, både modtog en email og en pop-up meddelelse via bankens handelsplatform. Men i øvrigt mener banken slet ikke, at den pågældende regel kan bruges i situationer, hvor kundernes positioner bliver lukket ned, fordi kurserne flytter sig for meget i forhold til de marginkrav som banken har opstillet. Det skyldes, ifølge Saxo Bank, at der ikke er tale om nye kundeordrer, men nedlukning af eksisterende positioner, hvilket Saxo Bank siger man har ret til ifølge bankens forretningsbetingelser, blandt andet for at undgå yderligere tab.

Saxo Bank oplyser også, at de ramte kunder fik en ny meddelelse en time og 23 minutter efter SNB’s nyhed, hvor kunderne fik at vide, at valutamarkedet for schweizerfranc var så illikvidt, at kundernes afregningspriser ville blive gennemgået og tilpasset, hvilket kunne betyde dårligere  afregningspriser.

Endeligt bemærker Saxo Bank at det var vigtigere for banken at lukke kundernes positioner ned til de mest korrekte afregningspriser, end at sikre at kunderne fik en hurtig afklaring på, hvilke priser de blev afregnet på.

Handel trods ekstreme kursudsving

Finanstilsynet spørger også til, hvorfor Saxo Bank overhovedet valgte at udføre ordrer i et marked, der var så illikvidt. Tilsynet henviser blandt andet til, at Saxo Bank i oktober 2008 helt lukkede for handel mellem islandske kronúr og euro, med henvisning til et stærkt illikvidt marked.

Men Saxo Bank mener slet ikke, at de to situationer kan sammenlignes, fordi banken mener at situationen i Schweiz var langt mere uforudsigelig end i Island.

Finanstilsynet undrer sig også højlydt over, at Saxo Bank ifølge en klager har oplyst, at de udregninger der er blevet lavet i forhold til kundernes endelige afregningskurs, skulle være gennemgået og godkendt af Finanstilsynet.

Her svarer Saxo Bank, at man ”naturligvis ikke” har oplyst til kunderne, at beregningsmetoden er blevet gennemgået og godkendt af Finanstilsynet, og at afregningspriserne i øvrigt efter bankens opfattelse er i overensstemmelse med bankens ordreudførelsespolitik.

"Dedikeret likviditet" gælder ikke altid

Endeligt vil Finanstilsynet godt vide, hvad Saxo Bank mener, når banken på sin hjemmeside reklamerer med, at kunder med handler for op til 25 mio. euro får noget der kaldes ”dedikeret likviditet”. Her vil Finanstilsynet gerne vide, hvad Saxo Bank egentlig mener med det, og hvordan ”dedikeret likviditet” virkede under schweizerfranc-uroen.

Ifølge Saxo Bank har banken faktisk eksekveret nedlukninger af kundernes positioner i et meget volatilt og illikvidt marked, til de priser der kunne observeres på det pågældende tidspunkt. Og det er ifølge banken i overensstemmelse med, hvad banken skriver på hjemmesiden. Men i øvrigt skriver Saxo Bank, at man ikke giver nogen garantier for at handler kan udføres i ekstremt illikvide markeder, trods teksten om ”dedikeret likviditet”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også