Klumme: Kunderne har helt misforstået det med filialerne

Måske er en ejendomsmægler i Dragør i fuld gang med at bevise, at de banker, der lukker filialer i ekspres-tempo, tager grueligt fejl.

"Påstande har det med at blive til sandheder, når blot de gentages ofte nok:

Hajer er farlige. Fremtiden er digital. Og fra bankernes verden: Filialer hører fortiden til."

Sådan skriver klummeskribent Mikkel Jørnvil Nielsen, der er forfatter og kommunikationsrådgiver.

Han skriver videre, at måske er to af de ovennævnte udsagn faktisk sande.

"For fremtiden er da digital – og så klarer folk sig fint med webbanken – hvilket overflødiggør de fysiske filialer. At mindre erhvervsdrivende raser over ikke at kunne komme af med kontanterne eller de ældre ikke kan hæve lidt håndører er nok kun et spørgsmål om tilvænning og tid. Set fra et kundeperspektiv giver det ud fra den betragtning mening af lukke filialer og samle de ansatte, hvis de da ikke skal afskediges, i regionale kompetencecentre. Den indiskutable sandhed gør det muligt at vende argumenterne på hovedet, når folk brokker sig over lukningen af deres lokale filial. Bliver servicen ikke dårligere? Nej da – den bliver bedre. Bliver banken ikke mindre tilgængelig? Nej – den bliver mere tilgængelig. Filialerne betyder slet ikke noget for kunderne. De skal bare lige forstå det."

Læs hele klummen her - og se eksemplet fra Dragør, hvor en lokal ejendomsmægler gør det modsatte af mange banker.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også