Forbrugerråd ønsker tilsyn med mulige bankkonkurrenter

Forbrugerrådet frygter, at selskaber som Google og Facebook vil kunne udnytte huller i persondatabeskyttelsen, hvis de begynder at tilbyde bank- og betalingsprodukter.

Online-virksomheder som Google og Facebook ventes at træde ind på bankmarkedet og tilbyde forskellige former for betalingsservice. Men Forbrugerrådet advarer om, at danske forbrugeres personlige oplysninger måske ikke vil blive tilstrækkeligt beskyttede, og opfordrer Finanstilsynet til at undersøge mulige huller i lovgivningen. Det skriver Berlingske Business.

"Der er grund til at være bekymret og råbe vagt i gevær, hvis kundedata misbruges til at udøve bankvirksomhed. Virksomheder som Google og Facebook er eksperter i at målrette annoncer, og det kan få folk og svage sjæle til at træffe uheldige beslutninger. Når for eksempel Google som mulig bankvirksomhed kan se, at en kunde går meget på kasino eller kigger på rejser, kan de gennem reklamer friste kunde til at tage ekstra lån, som personen ellers ikke havde råd til," siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, til Berlingske Business.

Ifølge Mads Bryde Andersen, professor i jura ved Københavns Universitet og i øvrigt bestyrelsesformand for Finanstilsynet er udgangspunktet, at der ikke er meget hjælp at hente for en kunde, der har accepteret virksomhedernes vilkår. Han påpeger dog samtidig, at hvis f.eks. Google driver virksomhed fra EU, så vil virksomheden være nødt til at følge skrappe harmoniserede regler for persondatabeskyttelse.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også