Forbund: Hvis du ikke er rig nok kan du gå glip af formue i banken

"Almindelige" bankkunder mister vital rådgivning, frygter Fianansforbundet. Sludder, siger bankerne.
AF NICOLAI BANG, epn.dk

Danske banker har fået langt flere velhavende kunder i de voksende 'private banking'-afdelinger, og det kan komme til at skade almindelige privatkunder, frygter Finansforbundet.

"Der er en risiko for, at satsningen på de rige kunder går ud over de almindelige privatkunder. Jeg er meget bekymret for knap så formuende privatkunder," siger Finansforbundets næstformand, Michael Budolfsen, til epn.dk.

Et marked med penge

Danske Bank, Nordea og Nykredit siger alle, at private banking er et område, hvor bankerne oplever stor vækst.

Og det er med god grund et område, bankerne går efter at udvikle.

"Man tjener mere på en private banking-kunde, fordi der er flere kompleksiteter at arbejde med som bank. Derfor vil rigtig mange banker gerne ind på markedet," siger Marlene Nørgaard, der er direktør i Danske Bank Private Banking.

Danmarks største bank mener dog ikke, at en stigning i antallet af private banking-kunder skader det øvrige kundesegment.

"I år har vi f.eks. lanceret et helt nyt rådgivningskoncept og rustet op over for unge kunder. Så i vores verden er det faktisk tværtimod. Vi satser på alle vores kunder," siger Danske Banks pressechef, Kenni Leth.

Holdningen er den samme hos Nordea, der på fem år har oplevet en stigning blandt de velhavende private banking-kunder på 23 pct.

“Der er ingen grund til bekymring, for der er tale om forskellige forretningsområder i Nordea. Der er ikke tale om enten eller, og der er ikke nogen, der får bedre rådgivning på andres bekostning. Vi ønsker at give alle vores kunder en god rådgivning i forhold til de ønsker, som de har, og de forretninger, de gør med os som bank,” siger Kristian Lund Pedersen, seniorkonsulent i Nordeas presseafdeling.

Skader privatkunder

Alligevel er Finansforbundet bange for, at tendensen kommer til at skade økonomien hos almindelige privatkunder, hvor mulighederne for rådgivning ifølge forbundet svinder ind.

"Man trækker rådgiverne væk fra almindelige kunder. Hele filosofien i finansiel virksomhed er, at du skal udvikle dine kunder gennem god rådgivning, så kunden får en større formue og dermed vokser ind i private banking-segmentet. Hvor skal private banking-kunderne komme fra om 10 år?" spørger Michael Budolfsen.

Han har selv to børn på 19 og 21 år, og han har svært ved at se, hvordan de skal udvikle sig finansielt med den service, bankerne stiller til rådighed i dag.

"I dag er det noget med, at de kan ringe til deres bank og få rådgivning. Næste gang kan de ringe igen, men så får de en anden rådgiver i røret. Hvordan skal de udvikle sig som finansielle forbrugere? En kunde skal man have i 40 år, og der skal man udvikle sig, ellers risikerer vi, at man taber indtjening om 10 eller 15 år," siger Michael Budolfsen.

Finansiel klassedeling

Og det er ikke småpenge, kunderne risikerer at gå glip af, påpeger forbundet. Ifølge Michael Budolfsen viser et canadisk studie, at man som kunde fordobler sin økonomi på ca. syv år, hvis man får god rådgivning.

"Man kan frygte, at vi får en større finansiel klassedeling, hvis man ikke er meget opmærksom på, at alle skal have adgang til finansiel rådgivning," siger Michael Budolfsen.

Antallet af kunder i landets private banking-afdelinger er flerdoblet de senere år. Det er sket i takt med, at flere banker er begyndt at tilbyde den særlige service. Samtidig har bankerne sænket barriererne, så flere kunder kan komme med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også