Danske Bank på jagt efter unge kunder

Storbanken er bl.a. i gang med at ansætte nye rådgivere, der skal skaffe og servicere unge kunder.
AF LARS NIELSEN

Du skal være "udadvendt og glad for at gribe knoglen og ringe til kunderne for at fastholde dem i koncernen og lave nye forretninger," og så skal du have styr på "kunder, kredit og krydssalg."

Hvis du har det, kan du muligvis blive en af Danske Banks nye privatrådgivere for unge mellem 18 og 27 år. For sådan lyder det i en jobannonce på bankens hjemmeside.

Danske Bank er i fuld gang med en diskret offensiv, der ikke alene skal sikre, at de nuværende kunder bliver i banken, men også at der kommer nye. Der skal med andre ord sælges.

50 nye specialister

Et eksempel er bankens nye projekt, Ung Direkte. I øjeblikket er banken ved at ansætte 50 specialister, der skal have ansvaret for projektet. Ca. 30 er på plads, og de resterende 20 ventes på plads, inden projektet for alvor løber af stablen den 1. juni. Stillingerne er også opslået eksternt.

"Vi har sat en masse ting i søen. Nu laver vi en afdeling, der skal specialisere sig i at tage sig af de unge. De har travlt med så meget andet og har nogle helt specielle behov. Dem vil vi forsøge at dække via et nyt kompetencecenter," siger privatkundedirektør i Danske Bank, Thomas Mitchell, til epn.dk.

Danske Bank har siden den mislykkede "new standards"-kampagne kæmpet for at ændre sit image. Kampagnen betød, at banken mistede kunder, og de der blev, var mindre tilfredse. Men under den nye direktør, Thomas Borgen, er der for alvor sat fokus på kundetilfredshed, kontakten og dermed salget til kunderne.

"Vores mantra er kundetilfredsheden. Den er heldigvis blevet bedre, det er glædeligt, men der er stadig et stykke vej endnu," siger Thomas Mitchell.

Mødes af udvalgt medarbejder

Det er ikke kun de unge, der bliver mødt af specialister. Hvis man overvejer at blive ny kunde i banken, mødes man også af en specialist.

Det vil sige, at den man møder i første omgang, ikke nødvendigvis behøver blive ens bankrådgiver i den sidste ende. Men der er ikke tale om, at nye kunder skal møde en "sælgertype," første gang de får kontakt med banken, understreger Thomas Mitchell.

"Også det handler om kundetilfredshed. Vi vil have, at nye kunders første møde med os bliver med en, der er klædt på til at vurdere deres situation, og hvor de i givet fald skal sendes hen. Hvis kunden f. eks. har særlige ønsker og behov for investeringsrådgivning, er det vigtigt at kunden får en rådgiver med særlig kompetence på dette område," siger Thomas Mitchell.

De unge udgør en vigtig del af Danske Banks forretning. De slipper for gebyrer, og ifølge Thomas Mitchell vil de få nogle attraktive tilbud bla. på forsikring via bankens forsikringsselskab, Danske Forsikring.

Danske Banks forretningsmodel er bygget op på den måde, at hvis kunderne vælger flere produkter i banken og bankens datterselskaber, Danica, Realkredit Danmark og Danske Forsikring, kan man få rabat eller lavere priser. Det kaldes krydssalg.

Stor digital kontakt

Og den del af forretningsmodellen skal altså også bruges over for de helt unge. Og salget behøver ikke nødvendigvis foregå i bankfilialerne. I jobannoncen hedder det bl.a.: "Du brænder for kundekontakten og har evnen til at sætte dig i de unge kunders sted, selv om du udelukkende taler med dem i telefon og via mails."

Danske Bank har satset meget på den digitale kontakt med kunderne via netbanken, og det har været en succes. Der har dog været massiv kritik af filiallukningerne. Men selv om efterhånden 6 ud af 10 ældre kunder også er kommet på netbanken, kan den ikke stå helt alene - heller ikke når det drejer sig om de unge kunder.

"De unge har helt specifikke rådgivningsbehov, det kan være om SU, budgetlægning eller lån. Derfor sikrer vi også, at de nu kan få kontakt med os ud over normal lukketid," siger Thomas Mitchell.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også