Nordfyns Bank synger med på koret om kundetilgang

Nordfyns Bank har fået flere kunder i forretningen inden for de seneste år. Særligt det seneste år har været en succes, fortæller banken.
AF CHRISTIAN CARLSEN

Nordfyns Bank oplever i lighed med flere andre lokalbanker en øget kundetilgang. Særligt inden for det seneste år er der for alvor kommet kunder i butikken, skriver banken i en pressemeddelelse.

”Vi har de seneste år oplevet flotte kundetilgange, hvis vi sammenligner med årerne forud for finanskrisen. Fionia Banks exit betød, at de fleste lokale fynske banker oplevede en vækst på den konto, men hvad, vi har set det seneste, år slår alt,” udtaler adm. direktør i Nordfyns Bank, Holger Bruun, i pressemeddelelsen.

Jyllands Posten skriver i dag, at de små banker har oplevet en nettotilgang på 71.000 kunder i 2013. Det skyldes især, at storbankerne Danske Bank og Nordea har lukket hver anden filial siden 2008, så de nu har 342 tilbage. Og det har efterladt et hul i markedet, som småbankerne nu lukrerer på.

”Vi har fået vores andel”

Hvor mange af de 71.000 kunder, der er vandret ind i Nordfyns Bank, vil banken ikke ud med.

”Nu er de faktiske tal jo en forretningshemmelighed, men hvis Lokale Pengeinstitutter anslår, at 71.000 kunder har skiftet til et lokalt pengeinstitut i 2013, så har vi godt og vel fået vores markedsandel” siger Holger Bruun.

I stedet har banken offentliggjort et indeks over kundetilgangen, hvor 2008 er indeksåret og derfor sat til indeks 100. I 2013 er tallet for antal kunder steget til 140, mens tallet for antal husstande er steget til 142.

Tilgængelighed er afgørende

Nøgleordet i udviklingen er ifølge bankdirektøren ”tilgængelighed”.

”De mange nye kunder, der hver dag vælger at skifte til vores bank, fortæller samstemmende, at det er vores tilgængelighed, der betyder meget,” siger han og tilføjer:

”Det at man kan ringe direkte til sin rådgiver, når der er behov for det, og det at man kan få ordnet alle sine bankforretninger i vores filialer er de væsentligste argumenter” siger Holger Bruun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også