Sydbankdirektør: Marginalen er altid under pres i Erhverv

Bankernes lidelseshistorie med faldende rentemarginaler og dermed lavere indtjening på kunderne har fyldt godt i medierne de sidste år, og især boligejernes lave renter har været i fokus.
AF RITZAU FINANS

Men på erhvervsområdet er konkurrencen lige så hård, og det holder også tøjler i den samlede indtjening i et lidt stillestående generelt forretningsklima. Kort sagt er marginalen altid under pres på området, lyder det fra Sydbank.

"Der er ikke nogen banker, der ikke har en ambition om at øge deres markedsandel, og så er konkurrencen jo om at flytte kunderne, fordi der ikke har været nogen særlig vækst i nyvirksomheder her i landet den seneste periode," siger Grethe Harmuth, afdelingschef i Sydbanks erhvervskundeafdeling, til Ritzau Finans.

Banken har dog haft held til at øge sin markedsandel i år til 9,8 pct. fra 8,5 pct. i 2012 blandt virksomheder med mellem 10 og 499 ansatte ifølge en undersøgelse, Aalund har lavet for banken.

I undersøgelsen siger kunderne samtidig i høj grad, at Sydbank er god til at rådgive om, hvad der bedst for virksomhederne, rettere end hvad der hjælper bankens indtjening. Ud af det skal man nu ikke udlede, at Sydbank går på kompromis på prisen.

"Det er jo ikke sådan, at de to ting går mod hinanden. Det er ufatteligt vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad virksomheden har brug for - det er det, der skaber relationerne, og de lange relationer skaber bundlinjen til aktionærerne, så jeg tror, at de sætter pris på, at vi har gode, lange kundeforhold," siger Grethe Harmuth.

Hun er især stolt over, at bankens erhvervsudlån til har nogenlunde holdt niveauet, trods at det samlede udlån falder, både i Sydbank og i Danmark generelt.

"Vi har kunnet se en generel tendens de seneste år til, at virksomhedernes investeringslyst har været faldende. Det kan vi se i vores balancer, men det er det samme billede i alle landets banker. Men vi går så ud og samler markedsandele op ved at vinde nye kunder, så vi har kunnet holde en tilfredsstillende udvikling på vores balance," lyder det fra Grethe Harmuth.

Skulle der komme et opsving i aktiviteten vil Sydbank også have rigeligt med kapital til at finansiere en nyfunden investeringslyst, forsikrer hun

Sydbank har kapret en større del af markedet for erhvervsudlån over det seneste års tid ifølge en undersøgelse, Aalund har lavet for banken. Det betyder dog ikke, at banken er tilfreds med det nuværende niveau.

"Målsætningen er altid en øget markedsandel. Vi er rigtig godt tilpas med, at vi er landet på 10 pct. nu, men det er ikke der, vi stopper, siger Grethe Harmuth.

Helt præcis er bankens markedsandel steget til 9,8 pct. i år fra 8,5 pct. i 2012 blandt virksomheder med mellem 10 og 499 ansatte. Jyske Bank er også gået frem med mere end 1 pct.point, mens både Danske Bank og især Nordea er i tilbagegang ifølge undersøgelse.

Grethe Harmuth har dog ikke et svar på, hvorfor det lige er de to største banker, der mister kunder til de to Jyllands-baserede pengeinstitutter.

"Jeg kan ikke se ind i de andre banker, men vi er en relationsbank, der evner at sætte os ind i virksomhedernes situation og udfordringer, det kan vi se giver en bevægelse i vores markedsandel. Hvordan de andre agerer, kan jeg ikke udtale mig om," siger Grethe Harmuth.

Sydbanks udlån til erhvervssegmentet var på knap 46 mia. kr. ved udgangen af 2012, en lille stigning i forhold til ved årets start. Det til trods for, at markedet skrumper en anelse.

Springet i markedsandel kom efter, at andelen var stort set uændret fra 2011 til 2012. At det lige går stort fremad i år, har Grethe Harmuth dog ikke en specifik forklaring på.

"At flytte en erhvervskunde er ikke noget, man gør fra den ene dag til den anden. Vi har arbejdet målrettet i flere år på at øge markedsandelen - at det så lige falder i hak det ene år, det er bare et resultat af det lange, seje træk," mener Sydbanks afdelingschef.

Ifølge Grethe Harmuth er Sydbanks store styrke, at banken er meget lokalt engageret og opfattes som at være tæt på kunderne - noget, Aalunds tal også afspejler.

 

/ritzau/FINANS

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også