Banker skal kappes om kunder

Fra i dag kan danskerne sætte sig selv på auktion, så landets banker kan byde på at få dem som kunder. Det sker via en ny hjemmeside, som kan gøre op med, at bankerne stort set ikke konkurrerer på prisen, vurderer eksperter.
John Norden | Foto: Altschul Michael
John Norden | Foto: Altschul Michael
AF PER THIEMANN

Indtast oplysninger om din økonomi og dine nuværende lån og - klik, klik - så byder en række banker på, hvor meget billigere de vil gøre det for dig for at få dig som kunde.

En ny ' Skift bank'-funktion på portalen Mybanker. dk skal fra i dag gøre det lettere for almindelige mennesker at få bedre renter og gebyrer i banken. For brugerne er det ganske gratis - det er bankerne, der betaler for at kappes om kunderne.

"Der har aldrig været så stor forskel som nu på de dyreste og billigste banker i Danmark. Alligevel har mange undladt at skifte bank, fordi de ikke kan overskue det. Det håber vi at lave om på med den nye funktion," siger direktør John Norden fra Mybanker.

Det er ikke småpenge, man kan få ud af at skifte bank. En familie kan spare næsten 23.000 kroner om året ved at skifte fra en dyr til en billig bank.

Det viser en gennemgang, Politiken har foretaget på bankernes prisportal, Pengepriser.dk, som ses i tabellen her på siden.

I den nye funktion hos Mybanker får brugeren først vist et skøn over, hvad han eller hun kan spare ved at skifte bank.

Dernæst kan brugeren vælge at sætte sig selv på auktion og modtage bud fra tre banker på, hvad brugeren kan spare ved at skifte til hver af bankerne.

Banker tvinges til at konkurrere

Bliver Mybankers nye funktion en succes, kan det tvinge bankerne til at begynde at konkurrere om at tilbyde de billigste lån, vurderer eksperter:

"Bankerne kan kun slippe af sted med de høje priser, vi ser nu, fordi forbrugerne finder det svært at gennemskue, hvad de skal gøre for at få det billigere i banken. En systematiseret auktion over forbrugernes lån, som Mybanker nu kommer med, kan gøre det lettere for folk," siger vicedirektør Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet.

Foto: POLITIKEN
Foto: POLITIKEN

I stedet for at kappes om at være billigst, konkurrerer bankerne i dag om alt muligt andet. Det viser en række undersøgelser, som de seneste år har sat fokus på, at danskerne spilder enorme summer på gebyrer og lånerenter, som ville være meget lavere, hvis priskonkurrencen mellem bankerne fungerede bedre.

Kun 16 procent af bankerne vurderer gebyrer og renter som vigtige konkurrenceparametre, viser en undersøgelse fra Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen.

Omvendt mener næsten 80 procent af bankerne, at relationen mellem kunde og rådgiver er vigtig at konkurrere på.

Den manglende priskonkurrence kan være en af årsagerne til, at de danske banker har råd til at have langt flere ansatte end banker i nabolandene. I Danmark er der 8 bankansatte per 1.000 indbyggere - næsten dobbelt så mange som i Finland, Norge og Sverige. Det viser tal, som Finansrådet har opgjort med tal fra det europæiske bankforbund, FBE.

På grund af disse forhold opfordrede Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen i april i år til, at der bliver oprettet en tjeneste på nettet, hvor danskere kan sætte deres lån på auktion. På den måde vil kunderne slippe for at skulle gennemskue bankernes priser selv. I stedet vil det være bankerne, der byder på at gøre det billigst for kunden, lyder rationalet fra styrelsen - meget lig Mybankers nye funktion.

"Vi skal lige se Mybankers nye initiativ i funktion, men en af vores anbefalinger var, at man skulle undersøge mulighederne for at sætte sine lån på auktion, når man optager dem, og det her lyder spændende," siger kontorchef Martin Nyvang fra Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen og fortsætter:

"Jeg glæder mig til at se det. Alt, hvad der hjælper kunderne til at blive mere aktive og oplyste i deres forhandlinger med bankerne, er til det gode."

Ikke meget incitament

Selv om den nye kundeauktion bliver godt modtaget af eksperter, er det et åbent spørgsmål, om folk vil tage den til sig. Meget af den manglende konkurrence skyldes nemlig, at kunderne sjældent forhandler med deres bank eller skifter til en anden.

Når danskerne skal låne penge, kontakter fire ud af fem kun den bank, de i forvejen er kunde i. Alligevel svarer tre ud af fem, at de føler sig sikre på, at de har fået det bedste lån til prisen - selv om de fleste end ikke forhandler om prisen med deres egen bank. Det viser en 2011-undersøgelse fra Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen.

"Når forbrugerne opfører sig sådan, giver det ikke bankerne meget incitament til at konkurrere på prisen," siger Martin Nyvang.

"Der er mange andre områder, hvor forbrugerne gerne vil køre langt for at spare, så det kan godt undre, at de tilsyneladende er helt ukritiske, når det handler om deres bankforretninger, som trods alt betyder meget for økonomien."

Alligevel er Martin Nyvang sikker på, at mange vil benytte sig af muligheden for at lade bankerne byde på sig som kunder:

"Jeg tror, at folk vil bruge muligheden, hvis det bliver velfungerende at sætte lån på auktion - uanset om det bliver i form af Mybankers løsning eller en anden."

I Mybanker forventer man ikke, at alle vil skifte bank, efter at de har prøvet at sætte deres lån på auktion.

"Mange vil nok bruge de tilbud, de vil få fra andre banker, til at forhandle prisen ned med deres egen bank. Det kan godt være, de ikke skifter bank, men det skærper konkurrencen," siger John Norden.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også