Omtalebarometer: Roskilde Bank tilbage i mediemøllen

Fem år efter konkursen er Roskilde Bank igen blandt de mest omtalte banker i danske medier.

Storbankerne var som vanligt de klart mest omtalte i den finansielle sektor i september. Det viser det månedlige Omtalebarometer, som udarbejdes af Infomedias analyseafdeling for FinansWatch.

Danske Bank havde med en meget omtalt direktørfyring ingen problemer med at bevare sin position som den mest omtalte virksomhed i den finansielle sektor.

Omtalebarometer september

September bød på flere tilbageblik på finanskrisen. JP-journalisterne Niels Sandøe og Thomas Svaneborg kom med en meget omtalt bog om bankernes rolle i finanskrisen, og Rangvid-udvalget kom med sin længe ventede rapport om finanskrisens årsager.

Ejendomsspekulanten Kenneth Schwartz Thomsen modtog i september en dom på fem års fængsel. Han var storkunde i Roskilde Bank, og de tre ting til sammen er formentlig årsagen til, at banken fem år efter sin konkurs er den 12. mest omtalte finansielle virksomhed i Danmark.

Også Amagerbanken er at finde på listen. Her har også været en hel del omtale af det søgsmål, som vrede aktionærer har anlagt mod Finansiel Stabilitet.

Virksomhed Antal omtaler Bruttodækning Ændring
Danske Bank 3.427 530.578.560 uændret
Nordea 2.331 324.858.401 uændret
Sydbank 1.616 236.713.271 uændret
Jyske Bank 1.142 183.943.877 1 op
Nykredit 911 127.976.626 1 ned
Spar Nord Bank 474 47.192.378 1 op
Realkredit Danmark 466 67.476.771 1 ned
ATP 383 60.830.002 4 op
Alm. Brand 379 62.586.109 1 ned
Arbejdernes Landsbank 347 52.970.654 1 op
Roskilde Bank 347 62.767.688 ny
Handelsbanken 337 42.626.570 3 op
BRFkredit 320 54.657.206 3 op
Vestjysk Bank 291 40.475.895 uændret
Amagerbanken 260 43.884.640 ny
PFA 249 44.013.428 ned 7
PensionDanmark 213 23.154.221 ny
Danica 213 33.958.988 ned 5
Topdanmark 177 22.065.635 ned 9
Sparekassen Sjælland 159 17.411.575 ny

 

 

Om målingen

Infomedia overvåger knap ottehundrede trykte medier, de store nyhedsmediers websites og nyhedsudsendelserne på DR og TV 2. Omtalebarometeret er opgjort i både antallet af artikler og nyhedsudsendelser, hvor en virksomhed bliver omtalt, samt bruttodækningen – det vil sige hvor mange potentielle læsere og seere, som virksomheden eksponeres over for. Bruttodækningen fremgår af de blå søjler herunder. De gule er antallet af omtaler.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også