Tillidsmand i Danske Bank: Det er ikke altid lige sjovt at sidde i kassen

Den nytiltrådte direktørs nye 180 graders kurs bliver modtaget med glæde af medarbejderne i Danske Bank.
Foto: MIK ESKESTAD
Foto: MIK ESKESTAD
AF Ove Kusnitzoff

Færre filialer, færre kasser, et nyt omstridt kundeprogram og de samme opgaver til færre ansatte.

Det har ikke været kedeligt at være ansat i Danske Bank i de senere år, og i første linje har reaktionerne været kontante.

»Frustrationen hos dem, der sidder ved kasserne, har været stor«, siger Steen Lund Olsen, fællestillidsmand i Danske Bank.

»De mange kasselukninger betyder, at de filialer, som har kasser, får mange flere kunder, som ikke er glade for at stå i kø, og der kommer mange negative bemærkninger«, siger han.

»Jeg har oplevet en kollega, som fortalte, at når hun var til fest, så sagde hun, at hun var frisør. Hun orkede ikke at skulle diskutere bankernes rolle og alt det dér«, siger Steen Lund Olsen.

Glad for Danske Bansk kovending

Så Steen Lund Olsen er glad for den nye strategi, som Danske Banks topchef, Thomas Borgen, har meldt ud i flere medier i dag:

Kunderne skal i fokus. Lukningen af filialer og kasser er gået for hurtigt, og det er slut med store kampagner for at rette op på bankens image, som den udskældte New Standards-kampagne.

»Vi har lukket filialer i et for højt tempo. Kunderne er med os, de har ikke længere lige så meget brug for filialerne. Men det er gået for stærkt, så vi bremser noget af filiallukningen«, siger topchefen, der stødte sin forgænger Eivind Kolding af tronen for godt et par uger siden, blandt andet til Berlingske.

»Umiddelbart er det dét, vi har sukket efter i halvandet år. At der kommer fokus på kunden. At kunne rådgive og mødes med kunden og have tiden til det«, siger Steen Lund Olsen.

»Vi har spurgt efter, hvad direktionen vil. Organisationen har været forvirret over, hvor vi er på vej hen, og det har Thomas (Borgen, red) gjort meget tydeligere«, siger fællestillidsmanden og opfordrer sin chef til ikke bare at finde ud af, hvad kunderne oplever i Danske Bank. Men også hvad medarbejderne oplever.

Deres verdensbillede er nemlig todelt. De oplever ikke bare frustration, men også glade kunder, selv om banken har mistet 40.000 af dem siden årsskiftet.

»Hvis du sætter dig ned og har et møde med de kunder, vi har, så er det en positiv oplevelse. Så er de glade for at have os som bank«.

»Men hvis du siger på gaden, at du er fra Danske Bank, så starter der en bølge af spørgsmål til banken og hele finanskrisen«.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også