Tilsyn: Vi har lært af vores fejl

Der har været for vide rammer for ledelsen i bankerne til selv at vurdere risikoen for tab, mener tilsynets nuværende direktør Ulrik Nødgaard.

Der var hård kritik af Finanstilsynet i Rangvid-rapporten om finanskrisen, for ikke at have gjort nok for at sikre at bankerne var tilstrækkeligt polstret mod tab.

Udvalget kritiserer at Finanstilsynet i årene op til krisen var lige lovlig fokuseret på lovens ord og ikke så meget hensigten med reglerne, men nuværende direktørUlrik Nødgaard vil ikke kritisere sin forgænger Henrik Bjerre-Nielsen.

Han erkender dog, at man har lært en ting eller to om tilsyn siden krisens udbrud.

"Vi har jo ret målrettet forsøgt at lære af vores erfaringer og sat ting i værk, hvor vi er mere proaktive og ser på forretningsmodeller. Så vi føler, at vi er kommet meget langt ved at lære af det, der skete før 2009, og vi er enige i de konkrete ting, som udvalget spiller på banen. Det synes vi er gode og relevante forslag,” siger Ulrik Nødgaard.

Han mener også, at man skal huske, at det var et hel andet politisk klima, der var før krisens udbrud - et klima hvor der blev fokuseret meget mere på, at bankerne forsøgte at skjule enorme overskud fra skattefar ved at sætte dem ind på hensættelseskontoen i stedet for på bundlinjen.

"Man skal se de ting der blev gjort i kontekst med tiden, hvor der var stor debat om bankerne og deres minimering af skattebetalingen. Det, vi er optaget af, er at lære, og en af de ting, vi har lært, er, at de rammer, der har været for ledelsesmæssige skøn, har været ganske betydelige. Det har vi strammet op på i en retning, som øger nedskrivningerne, og som sikrer, at man kan have stor tillid til egenkapitalprocenterne. Der mener jeg, at vi har flyttet os i den rigtige retning."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også