Bankdirektør nægter at kime kunderne ned

Sparekassen Sjælland har store udfordringer med et kraftigt faldende udlån. Men direktøren vil ikke ringe ud og fortælle kunderne, at de godt kan låne penge i sparekassen.
Foto: Peter Andersen
Foto: Peter Andersen

Med Lars Peterssons egne ord, så slår Sparekassen Sjælland mange rekorder. Topchefen er ikke lige stolt af dem alle, og en af dem der virkelig gør ondt, er det kraftigt faldende udlån.

Det er måske ikke ligefrem det kraftigst faldende udlån i sektoren, men et dyk på 13 pct. til godt 9 mia. kr. er klart et af sektorens største fald, hvor flere institutter faktisk har fået sat et prop i udlånsfaldet her i årets første seks måneder.

”Vi må erkende, at vi har nogle driftsmæssige udfordringer her på Sjælland. Vi har alt alt for mange penge, og vi vil pokkers gerne låne nogen ud. Men når det er sagt, så er jeg ikke tilhænger af, at vi skal ud og aktivt sælge udlån. Jeg vil ikke være med til at tage telefonen og ringe ud til kunderne, og sige at de skal låne nogle penge,” siger Lars Petersson til FinansWatch.

Men I lever vel af at låne penge ud, og der er da masser af dine kolleger, der laver opsøgende salg?

”Ja, men det er ikke en del af vores strategi. Folk må selv komme til os, hvis de vil låne penge.”

Regnskab: Sjælland med første halvårsminus i fem år 

Synes det er forkert

Vi skrev for nylig om regnskabet fra Skjern Bank, hvor Per Munck fortalte, at de netop havde haft succes med at være opsøgende overfor kunderne i forhold til udlånet. Simpelthen fordi kunderne ikke vidste, at der sådan set var penge, som de kunne låne nede i banken. Det er vel fint at gøre kunderne opmærksomme på det?

”Jeg vil ikke kommentere på, hvad andre gør. Jeg er bare ikke tilhænger af, at vi skal ringe og spørge kunderne, om de ikke vil låne penge.”

Men er det da ikke i orden?

”Jeg er bare ikke tilhænger af, at vi skal være opsøgende i forhold til at låne penge ud. Jeg synes, det er forkert.”

Hvorfor?

”Vi er ikke sat i verden for at lave opsøgende valg på udlån. Vi er sat i verden for at give kunderne en kvalitetsoplevelse. Og de skal gerne have et klart indtryk af, at de godt kan låne penge hos os, hvis de har orden i økonomien,” siger Lars Petersson til FinansWatch.

Tilbage til de indledende bemærkninger om rekorderne, så er det også værd at tage fat i omkostningerne til personale og administration hos Sparekassen Sjælland.

Her glæder Lars Petersson sig rigtig meget over, at man er lykkedes med at sænke omkostningerne med 5 pct. netto sammenlignet med for 12 måneder siden.

”Det synes jeg er godt gået. Og det er kun toppen af isbjerget. Vi tilendebringer vores konverteringer af Max Bank i uge 42. Der høster vi en omkostningsbesparelse hver måned på 2 mio. kr. Og det tal kan endda blive højere endnu. Så nu kører det altså stærkt i forhold til at få omkostningerne ned. Og det er jo penge, der triller direkte ned på bundlinjen,” siger Lars Petersson til FinansWatch.

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

 

Bankdirektør: Her er min lønseddel  

Bankdirektør smider lønsedlen på hjemmesiden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også