Entercard til modangreb på Coop

EnterCard klager til Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet over Coop Banks forsøg på at overtage 100.000 kunder, man har haft i fællesskab med EnterCard.
Foto: Torben Stroyer/Ritzau Scanpix
Foto: Torben Stroyer/Ritzau Scanpix

Klager til både Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet skal forhindre Coop Bank i at løbe med 100.000 kunder, man hidtil har delt med norske Entercard.

Sådan lyder planen fra nordmændene, der i en pressemeddelelse skriver, at man efter forgæves forsøg på at løse striden med Coop nu ikke ser anden udvej:

"EnterCard Danmark mener, at  Coop Bank med sine e-mails til EnterCards 100.000 kunder og  misvisende information på sin hjemmeside handler i strid med markedsføringsloven og reglerne om god praksis i lov om finansiel virksomhed, den såkaldte ”God skik-bekendtgørelse”. EnterCard har gennem længere tid forsøgt at løse uoverstemmelserne med Coop , men ser sig nu nødsaget til at tage retslige skridt for at beskytte sine kunder," skriver EnterCard.

Striden bunder i et samarbejde om kreditkort til Coop Plus-medlemmer, de to koncerner har haft siden 2006, men som udløber med udgangen af juni.

Coop-chef Allan Nørholm fortalte tidligere på ugen til FinansWatch, at Coop ville forsøge at overtale så mange som muligt af de 100.000 kunder til at skifte til et Coop-kreditkort, i forlængelse af supermarkedskæmpens plan om selv at åbne bank til efteråret.

Sender nye kort ud

Coop lancerer lynoffensiv i norsk kortstrid

Men det er EnterCards kunder, der er tale om, lyder det nu fra den norske koncern, der i de kommende dage sender samtlige kunder et nyt Mastercard med samme betingelser som hidtil.

"Alle vores kunder har en skriftlig aftale med EnterCard Danmark. Det er os, der har foretaget kreditvurderingerne, udgivet og administreret CoopPlusMasterCard og finansieret vores kunders kredit. At Coop vælger at starte en bank uden reelt at være klar til det skal ikke gå ud over vores kunder,” skriver EnterCard Danmarks adm. direktør, Lene Groth, i meddelelsen og uddyber angrebet:

”Hvis vores kunder senere vælger et andet kort, er det selvfølgelig helt op til dem. Men så længe de er kunder hos os, har vi pligt til at give dem et tilsvarende produkt, når den nuværende aftale udløber, så de fortsat kan have overblik over deres kredit og trygt benytte kortet på den kommende sommerferie. Jeg synes, det er alvorligt, at en stor aktør som Coop skriver til vores kunder, at de bare kan opsige deres kort hos os, når det samtidig er højst uklart, hvad Coop Bank kan tilbyde dem af service og vilkår i stedet. Vi får nu henvendelser fra et stort antal kunder, som ikke forstår de mange e-mails, de modtager fra Coop. Jeg beder derfor Coop om, at de  for kundernes skyld straks stopper den misvisende kommunikation."

 

Tidligere:

Coop lancerer lynoffensiv i norsk kortstrid 

Coop kæmper for at undgå kortkaos

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også