Tilsynet efter private banking-bank med diamant-rod

Det gamle Dexia Bank, nu BIL Bank Danmark, overskrider tilsynsdiamantens pejlemærke for store engagementer. Den primære udlånspost i banken er investeringskreditter.
Foto: GEERT VANDEN WIJNGAERT, AP
Foto: GEERT VANDEN WIJNGAERT, AP

Finanstilsynet har offentliggjort en redegørelse om risikooplysning til BIL Bank Danmark A/S, der overskrider tilsynsdiamantens pejlemærke for store engagementer.

Finanstilsynet skriver, at man som led i det løbende tilsyn med BIL Bank Danmark A/S har konstateret, at banken ultimo 2012 overskrider tilsynsdiamantens grænse-værdi for store engagementer på 125 pct.

"Summen af BIL Bank Danmarks store engagementer er pr. 31. december 2012 opgjort til 144,4 pct. af basiskapitalen. Det er Finanstilsynets vurdering, at det høje niveau indebærer en uforholdsmæssig stor risiko for banken, idet det gør banken sårbar overfor udviklingen i relativt få store engagementer. Banken har fået en risikooplysning om overskridelse af tilsynsdiamantens grænseværdi for store engagementer på 125 pct.," skriver tilsynet i meddelelsen.

Følge udviklingen

Finanstilsynet skriver videre, at man vil følge udviklingen i denne risiko og BIL Bank Danmark skal således indsende en redegørelse for udviklingen pr. 30. september 2013.

BIL Bank Danmark er det tidligere Dexia Danmark, der som led i en opsplitning af koncernen tilbage i 2011 fik ny ejer i skikkelse af Precision Capital fra Qatar, som nu har 90 pct. af BIL, mens den luxemborgske stat har de resterende ti pct. I starten af året var tilsynet også efter BIL Bank Danmark, da tilsynet vurderede, at forretningsmodellen ikke var holdbar i den daværende form. Sidenhen har selskabet foretaget flere ændringer og direktør Stig Foss har understreget, at bankens absolutte hovedfokus er private banking.

I forhold til udlånet sagde direktøren til FinansWatch i vinters, at den primære udlånspost i BIL Bank er investeringskreditter - altså gearede investeringer. Men Stig Foss vurderede, at banken var konservativ i sin investeringspolitik. Blandt andet karakteriseret ved, at ingen af bankens kunder gik personligt konkurs under krisen.

"Det er altså andre folks penge. Derfor er det kundens risikovillighed, der er afgørende - ikke vores profit. Vi giver kunden det bedste produkt til kundens behov. Det er lige meget, om det er vores egne investeringsforeninger, eller det er fra en anden bank," sagde han til FinansWatch i vinters.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også