Tilsyn: Sparekasse skal gennemgå alle store privatkunder

En større dansk sparekasse skal gennemgå alle privatkunder med udlån for over 200.000, fordi tilsynet ikke er tilfreds med kundernes klassificering.

Finanstilsynet er på rundtur i det danske banklandskab for at se på håndtering af privatkunder. Inspektionsholdet har gjort stop i Sparekassen Djursland, hvor 71 kunder er set igennem.

I fire tilfælde manglede sparekassen at konstatere OIV. Der var i alt syv engagementer med OIV i stikprøven, skriver Finanstilsynet.

"Finanstilsynet vurderede, at sparekassens klassifikation i forhold til rangordningen i en del tilfælde (23 pct.) ikke var retvisende. Som oftest var klassifikationen for positiv. Det skal særligt bemærkes, at 13 pct. af kunderne i stikprøven manglede at blive klassificeret som svage," skriver tilsynet i sin rapport.

 

Bedre bonitet

Sparekassen har ind nu kun klassifiseret en mindre andel af kunderne. Det vil Finanstilsynet gerne have lavet om på.

"Finanstilsynet gav derfor sparekassen påbud om at gennemgå alle privatkunder med et udlånsengagement større end 200.000 kr. med henblik på at foretage en korrekt klassifikation af kunderne, herunder at identificere svage kunder og vurdere et eventuelt nedskrivningsbehov," skriver Finanstilsynet.

Boniteten af kunderne er dog bedre, end hvad man ser i andre institutter, skriver tilsynet.

Finanstilsynet fandt ikke grund til at påbyde andre nedskrivninger end de fire konkrete. Der blev ikke taget stilling til det individuelle solvensbehov.

 

Serie: Store garanter skal betales på markedsvilkår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også