Avis: Større prisforskel på gode og dårlige kunder

Forskellen på den pris, som den sunde og den usunde bankkunde betaler, er nu større end nogensinde, skriver Berlingske.

De solide og velhavende bankkunder kan forhandle sig til en god pris i banken, mens situationen er den stik modsatte for de økonomisk pressede kunder. Det skriver Berlingske Business.

Det betyder, at prisspændet mellem god og dårlig kunde lige nu er historisk højt, skriver avisen.

"Det skyldes, at konkurrencen om de bedste kunder er skærpet, men også at vi kommer fra en tid, hvor bankerne ingen tab havde, og kravene til sikkerhed var mindre end nu. Verden har ændret sig siden da. Derfor skal der i dag stilles eksempelvis mere i sikkerhed end før, hvis man vil låne. Det er blevet lidt som med forsikringer, hvor den gode bilist betaler mindre end den dårlige," siger cheføkonom i Finansrådet Niels Storm Stenbæk til Berlingske.

Han fremhæver også, at nogle banker satser på omkostningsreduktion, mens andre vil øge indtjeningen gennem rentemarginalen, hvilket giver en stor spredning mellem bankernes renter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også