Avis: Ældre, svagtseende og evnesvage kritiserer Danske Bank

Forleden dag var det Benny Engelbrecht, der kritiserede Danske Banks filiallukninger. Nu kommer kritikken fra flere organisationer, som mener, at Danske Bank gør dagligdagen svær for deres medlemmer.

Berlingske Business skriver onsdag, at "Danske Bank svigter svage kunder" og henviser til, at der rettes kritik af bankens filiallukninger- og kasselukninger fra flere organisationer, heriblandt Dansk Blindesamfund og LEV, en forening der repræsenterer 40.000 evnesvage danskere.

Avisens udgangspunkt på historien er dog et maskinskrevet brev fra en 88-årig kunde, Kjeld Christiansen  som selv er tidligere bankmand, som mener, at Danske Banks lukning af kassebetjeningen flere steder og lukningen af filialer betyder, at hustruen Birthe, som er svagtseende og dårligt gående, fremover får svært ved at hæve kontanter, fordi hun ikke kan bruge et dankort eller benytte sig at en hæveautomat.

Jyske Bank: Skal ikke rydde op efter Danske 

Service koster penge

"Min hustru og jeg er meget skuffede over alt det, der er sket i banken i den seneste tid. Stort set vil man afskaffe alt, hvad der kommer ind under begrebet service, fordi det koster penge. At netop begrebet service skaffer kunder, ja, endda mange kunder, kan eller vil Eivind Kolding (Danske Banks topchef, red.) ikke forstå," har John Christiansen skrevet i brevet til Berlingske Business.

Han fortæller til avisen, at han fremover er nødsaget til at betale 450 kr. for en taxi, så han kan komme i en filial, da ægteparret ikke kan tage bussen.

Også formanden for Dansk Blindesamfund siger til avisen, at mange synshandicappede henvender sig med bekymringer over det faldende antal filialer, fordi de er utrygge ved ta hæve kontanter i en automat, hvor de ikke ved, hvem der kigger med over skulderen.

Endelig er også formand for LIV, en forening der repræsenterer 40.000 evnesvage danskere, utilfreds med Danske Banks initiativer omkring den mindre adgang til den klassiek kassefunktion i banken.

Retssikkerhed

"Tidligere kunne evnesvage gå i banken med en håndskrevet seddel og hæve for eksempel 500 kroner og derefter gå ned at handle på egen hånd. Nu bliver det pædagoger, som kommer til at handle på nettet for dem. Der er også store retssikkerhedsmæssige problemer ved, at andre hæver penge for de evnesvage. Det er bankernes ansvar at finde en løsning på det problem," siger Sytter Kristensen, som oplyser, at evnesvage som udgangspunkt ikke er i stand til at håndtere et Dankort eller benytte en pengeautomat.

Hun bakkes op i sit synspunkt af Ældre Sagen.

Direktør i Danske Bank for Personal Banking, Jan Svarre, siger til avisen, at han bestemt føler, at banken lever op til sit ansvar både for at servicere kunderne, og for at de kan hæve de penge, de får sat ind på deres konto.

"Vi har gennemført 120 møder, hvor vi har undervist i brug af netbank og pengeautomater", siger han og henviser også til, at banken har blindebetjening i 100 ud af 600 pengeautomater.

 

Vilhelmsen holder øje med behandlingen af svage bankkunder 

Tonny Thierry: Engang var der også 4000 telefonbokse i Danmark 

S truer Danske Bank med lov mod gebyrer 

S-politiker: Danskes filiallukninger er hovedproblemet 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også