Derfor gik Nordeas netbank i sort

Nordea har nu fundet frem til, hvorfor bankens netbank flere gange havde problemer op mod årsskiftet.

Fredag mellem jul og nytår og senest igen i går, onsdag, var Nordeas netbank i store problemer med ustabil drift i dagtimerne. Nu skriver Computerworld, at årsagen var, at der blev kørt årsregnskaber i såkaldte batches samtidigt med, at årets sidste og første bankdage er nogle af de mest travle i netbanken.

"Vi havde ellers forsøgt at fordele vores batchjobs udover flere dage," lyder det fra  Nordeas underdirektør Martin Andersen, der har ansvaret for netbanken for privatkunder.

"Oveni de forsinkede batches havde Nordea over fem millioner kunde-logins på sin netbank den 28. december, hvilket er dobbelt så mange som onsdag den 28. november og godt en halv million mere end den sidste bankdag på måneden. Pres fra batchjobs på den ene side og kunde-logins på den anden gjorde, at netbanken var endog meget svær at komme ind på fra 9.30 til klokken 15.30 både fredag den 28. december og onsdag den 2. januar," skriver Computerworld.

Nordea har i første omgang taget konsekvensen af de to nedbrud og bestilt mere CPU-kraft og storage-kapacitet hos sit hosting-selskab, TDC Hosting.

 

Nordea ramt af nyt IT-nedbrud

Årets sidste bankdag sender Nordeas hjemmeside til tælling 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også