Storbritanniens bankmyndigheder har kig på svensk model

Efter at banksektoren i Storbritannien er blevet ramt af en bølge af skandaler, er de britiske myndigheder nu begyndt at se sig om efter en anden måde at drive banksektoren på.
AF RITZAU FINANS

Det skriver Wall Street Journal. Deres blik er faldet på den svenske Handelsbanken AB, der har haft succes i Storbritannien i et tiår med en model, hvor decentralisering og lokalt ansvar har været i højsædet.

"Deres forretningsmodel er fascinerende, kvæker-agtig næsten, i dens orientering. For bankvirksomhed, så er det her tilbage til fremtiden," udtaler Andrew Haldane, den britiske centralbanks chef for finansiel stabilitet, ifølge Wall Street Journal.

Den svenske model, som Handelsbanken AB følger, forbigår den besparende centralisering, som andre banker fokuserer på og delegerer i stedet ansvar og beslutningskraft ud til et netværk af lokale afdelingschefer. Disse chefer får ingen bonusser, og de er direkte ansvarlige for eventuelt dårlige lån som deres bank indgår.

Med den model er det lykkedes banken at gå stort set uskadt gennem finanskrisen og blive en af de hurtigst voksende kommercielle banker i Storbritannien. I
gennemsnit åbner Handelsbanken AB en ny filial hver 10. dag. Og banken er samtidig profitabel, med en forretning af egenkapital på 13,7 pct.

Med en banksektor i krise, både hvad angår indtjening og tillid, er der flere end den britiske centralbank der har kig på den svenske model. For de banker kan ikke længere forlade sig på deres investeringsafdelinger, der er blevet stækket af strammere lovgivning, når de skal have en høj indtjening. Det gør, at fokus skifter til bedre service i den tradtionelle form for bankvirksomhed.

"Indtil 2007 har bankerne set kunder som potentielle ofre eller et mål for salgstaler for produkter, som de måske ikke har haft brug for. Nu kan bankerne se, at denne model er katastrofal, udtaler Cormac Leech, bankanalytiker hos Liberium Capital, til Wall Street Journal.

Storbankerne Lloyds Bank og Barclays har i tråd med den udvikling meddelt, at de vil reformere deres incitamentspolitikker for medarbejdere og nedtone salgsmål for personalet for 2012.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også