Handelsbanken: Nordea er hovedtaber i nordisk kundeundersøgelse
"For de nordiske lande er nøgleobservationen, at Nordeas kundetilfredshed er blevet svækket i alle nordiske lande sammenlignet med sidste år. Blandt de store banker scorer Nordea lavest i Sverige, Finland og næstsvagest i Norge. I Danmark scorer Nordea over sektorgennemsnittet i kundetilfredshed blandt detailkunderne," skriver Handelsbanken Capital Markets i et notat.
Danske Bank scorer lavest i Danmark og Norge og næstlavest i Finland blandt detailkunderne.
"Danske Banks kundetilfredshed i Danmark er faldet betydeligt fra 2011 (fra 69 til 62) og er faktisk den laveste score af de store banker i de nordiske lande," skriver Handelsbanken.
Spareplaner koster
Handelsbanken vurderer, at omkostningsreduktioner hos Danske Bank og Nordea presser kundetilfredsheden - men omvendt løfter bankernes kortsigtet rentabilitet, mens selve EPSI-ratingen vurderes kun at have beskeden påvirkning på bankernes kortsigtede præstationer.
Banken tilføjer dog, at analysen viser ændringer i de relative positioner blandt de nordiske banker, hvilket potentielt kan slå ind på udviklingen i
markedsandele bankerne imellem.
"Både Nordea og Danske Bank har reduceret omkostninger og lukket afdelinger og desuden øget udlånsmarginaler og styret risikovægtede aktiver. Det har øget indtjeningen, men trækker ned i kundetilfredshedsundersøgelserne," skriver Handelsbanken.
I Danmark er den samlede kundetilfredshed i 2012 faldet til 67,5 fra 71,9 sidste år. Handelsbanken topper med en kundetilfredshed på 78,2 efterfulgt af Sydbank med 76,1. Nordea ligger på 71,8 og Danske Bank på 62,3.
/ritzau/FINANS