Handelsbanken: Nordea er hovedtaber i nordisk kundeundersøgelse

Nordea står som hovedtaberen set over alle de nordiske lande i en kundeundersøgelse fra EPSI. Det konkluderer i hvert fald bankanalytikerne hos Handelsbanken Capital Markets. Bemærkelsesværdigt er i øvrigt, at kundetilfredsheden i Danmark og Sverige oplevede det største fald i Europa efter Spanien.
AF RITZAU FINANS

"For de nordiske lande er nøgleobservationen, at Nordeas kundetilfredshed er blevet svækket i alle nordiske lande sammenlignet med sidste år. Blandt de store banker scorer Nordea lavest i Sverige, Finland og næstsvagest i Norge. I Danmark scorer Nordea over sektorgennemsnittet i kundetilfredshed blandt detailkunderne," skriver Handelsbanken Capital Markets i et notat.

Danske Bank scorer lavest i Danmark og Norge og næstlavest i Finland blandt detailkunderne.

"Danske Banks kundetilfredshed i Danmark er faldet betydeligt fra 2011 (fra 69 til 62) og er faktisk den laveste score af de store banker i de nordiske lande," skriver Handelsbanken.

Spareplaner koster

Handelsbanken vurderer, at omkostningsreduktioner hos Danske Bank og Nordea presser kundetilfredsheden - men omvendt løfter bankernes kortsigtet rentabilitet, mens selve EPSI-ratingen vurderes kun at have beskeden påvirkning på bankernes kortsigtede præstationer.

Banken tilføjer dog, at analysen viser ændringer i de relative positioner blandt de nordiske banker, hvilket potentielt kan slå ind på udviklingen i
markedsandele bankerne imellem.

"Både Nordea og Danske Bank har reduceret omkostninger og lukket afdelinger og desuden øget udlånsmarginaler og styret risikovægtede aktiver. Det har øget indtjeningen, men trækker ned i kundetilfredshedsundersøgelserne," skriver Handelsbanken.

I Danmark er den samlede kundetilfredshed i 2012 faldet til 67,5 fra 71,9 sidste år. Handelsbanken topper med en kundetilfredshed på 78,2 efterfulgt af Sydbank med 76,1. Nordea ligger på 71,8 og Danske Bank på 62,3.

/ritzau/FINANS

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også