Storbanker satser på sport

Nordea jubler over de mange danske medaljer ved OL i London.
AF LARS NIELSEN

Er der én ting ærkerivalerne Danske Bank og Nordea kan blive enige om, er det, at sport er værd at investere i.

I Nordea jubler man mindst lige så meget over de danske medaljer ved OL, som medaljevinderne.

"Succesen ved OL betyder rigtig meget for os. For jo flere medaljer danskerne får, desto mere ser folk tv, og vi får dermed vores navn eksponeret," siger marketingchef i Nordea, Kim Grue, til epn.dk.

Navnet eksponeres

Nordea har fået vist sit navn utallige gange under OL i pauserne mellem tv-udsendelserne. Banken har været sponsor for Team Danmark siden 2006. Danske Bank er gået en anden vej med et sponsorat for fodboldlandsholdet samt andre aktiviteter, der har med fodbold at gøre.

Det skyldes, hvad bankens koncernsponsorchef Jeppe Madsvad Lauritzen betegner som en "sund selverkendelse."

"Fodbold er simpelthen mere interessant end bankforretninger. Vi har valgt fodbolden, fordi det er den største samlede kulturfaktor, vi har i Danmark, siger Jeppe Lauritzen til epn.dk.

Dialog med kunder

Danske Banks sponsorat er kun otte måneder gammelt, og der er fire et halvt år tilbage af sponsoratet. Men hvis det skulle fornys her og nu, ville man formentlig gøre det.

"Det har været en stor succes. Vi har fået en tættere dialog med kunderne," siger Jeppe Lauritzen.

Den tættere dialog består bl.a. i, at kunder er blevet inviteret til træningssamlinger i Helsingør, og så er der den klassiske model med at invitere udvalgte kunder til landskampe.

Fælles for begge banker er, at medarbejderne i høj grad involveres i sponsoratet.

I Danske Bank kan medarbejderne købe landsholdstøj til rabatpris, der er mulighed for at få stillet spørgsmål ved pressemøder, og der har været ledelseskurser, hvor fodboldlandsholdets træner Morten Olsen har været foredragsholder.

"Det er vigtigt, at medarbejderne er med i det. De skal synes, det er sjovt," siger Jeppe Lauritzen.

Udvikler egne talenter

I Nordea arbejder man sammen med Team Danmark. Her får udvalgte kunder mulighed for at møde fremtrædende sportsfolk og deltage i andre begivenheder. Samtidig trækker Nordea på Team Danmarks ekspertise, når banken skal udvikle sine egne ledertalenter.

"Den del af det har vi også meget ud af," konstaterer Kim Grue.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også