Danske Bank har ikke styr på hvidvaskkontrol

Finanstilsynet har givet flere påbud til Danske Bank efter kontrol af bankens indsats mod hvidvask. Der var ikke tilstrækkeligt styr på kundernes legitimation, mente tilsynet.
Foto: Svilen Milev / Stock.Xchng
Foto: Svilen Milev / Stock.Xchng

En inspektion af Danske Banks procedurer for at forhindre hvidvask har afsløret flere mangler, skriver Finanstilsynet i en rapport. Inspektionen affødte flere påbud til landets største bank.

Danske Bank skal som den største bank i landet leve op til strenge krav om kontrol af kunder og overførsler.

"Danske Banks risiko for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme er høj vurderet relativt i forhold til gennemsnittet af finansielle virksomheder i Danmark," vurderer tilsynet.

Tilsynet har anmærkninger til Danske Bank på i hvert fald seks områder.

Det indbefatter undervisningsprogrammer, legitimitation af kunder, fjernkunder, dokumentation for bankens oplysninger om virksomhedskunders ejer- og kontrolstruktur, grænseoverskridende bankvirksomhed samt overvågning af kundetransaktioner i særlige forretningsområder.

Hvem er du?

"Finanstilsynet vurderer imidlertid ikke, at banken anvender tilstrækkelig relevant undervisningsmateriale til medarbejdere, der beskæftiger sig med særlige kundegrupper, herunder medarbejdere i bankens værdipapirhandelsområder," skriver tilsynet som første kritikpunkt.

Danske Bank har selv fundet en række forhold, hvor kunderne ikke tilstrækkeligt har dokumenteret, at de er den, de siger, de er. Derfor er der iværksat tiltag, som skal indhente yderligere legitimation.

"Et større antal kunder er imidlertid fortsat ikke tilstrækkeligt legitimeret, og Finanstilsynet har derfor påbudt banken at sikre, at der ikke sker udvidelse af engagementet med disse kunder, og at kundeforholdene afvikles, hvis det ikke er muligt at indhente den fornødne legitimation inden for en af banken fastsat kortere frist," skriver tilsynet.

Mangler dokumentation

Der stilles særlige krav til såkaldte fjernkunder i banker. Altså kunder, som aldrig møder op i banken for at oprette kontoen, men klarer sagerne per fjernkommunikation. Også her skal Danske Bank dog stramme op, mener tilsynet.

"Det er Finanstilsynets vurdering, at bankens nuværende procedurer ikke frembyder den fornødne sikkerhed for, at de skærpede legitimationsregler iagttages ved etableringen af kundeforholdet, hvor der er tale om fjernkunder. Finanstilsynet har derfor påbudt banken at indføre procedurer, således at det ved oprettelse af privatkunder dokumenteres, om kunden har været fysisk til stede eller ej, og at tilrette sine skriftlige interne regler, så det klart fremgår, hvad der er bankens politik for accept af fjernkunder samt legitimationskrav i forbindelse hermed," skriver tilsynet

Danske Bank indhenter efter konkret vurdering indhenter legimation fra virksomhedskunder og ejere. Det kniber dog med dokumentationen for, at man indhenter legitimationen, mener tilsynet.

Mere kontrol med udlandet

"Herudover var de foreliggende oplysninger om virksomhedskunders formål med forretnings-forbindelsen og det tilsigtede omfang heraf efter Finanstilsynets vurdering i de fleste tilfælde ikke tilstrækkelige. Banken har oplyst, at kunderådgiveren på sagen noterer yderligere oplysninger om formål og omfang. Denne praksis er imidlertid ikke dokumenteret over for Finanstilsynet," skriver tilsynet.

Også det medførte et påbud.

Hvis en bank har korrespondentforbindelse med banker uden for Europa, skal det underlægges et særligt kritisk blik.

"Det er Finanstilsynets vurdering, at Danske Bank med et meget betydeligt antal korrespondentbankforbindelser over hele verden ikke har haft tilstrækkelig fokus på begrænsning af hvidvaskrisici, der relaterer sig hertil. Finanstilsynet har derfor påbudt banken at indføre tilstrækkelige procedurer på området," skriver tilsynet, inden rapporten sluttes med et sidste påbud.

Nye procedurer

"Finanstilsynet har vurderet, at bankens overvågning af kundetransaktioner ikke i tilstrækkeligt omfang omfatter bankens værdipapirhandelsdivision, eksport- og importfinansiering og grænseoverskridende korrespondentbankforbindelser. Finanstilsynet har derfor påbudt banken at indføre procedurer, der sikrer tilstrækkelig overvågning af kundetransaktioner i disse områder."

Danske Bank selv er ikke overrasket over de mange påbud, fortæller chefjurist Erik Sevaldsen til FinansWatch:

Danske Bank: Ikke overrasket over hvidvask-kritik 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også