Computerfejl har frosset 12 mio. bankkonti

12 mio. briter har siden onsdag ikke kunnet betale regninger eller hæve penge efter en computerfejl i Natwest og Royal Bank of Scotland har frosset deres konti

Op mod 12 mio. britiske bankkunder kan for tredje dag i træk ikke få adgang til deres bankkonto.

En teknisk fejl har frosset alle NatWest og Royal Bank of Scotland konti, så englænderne ikke har fået deres løn og ikke kan overføre penge eller betale deres regninger.

NatWest understreger, at der er tale om et teknisk problem og ikke et kapitalmæssigt problem, som der ellers har været spekulationer om.

"Vi kan forsikre vores kunder om, at dette problem er af ren teknisk natur og vil blive løst så hurtigt som muligt. Vi kan også bekræfte, at ingen kunder vil lide økonomiske tab på grund af dette," skriver banken i en meddelelse ifølge den britiske avis the Telegraph.

Nedbruddet har betydet, at mange kunder står over for at betale strafrenter og ekstragebyrer, fordi deres PBS-betalinger er blevet afvist, da der ikke var penge nok på kontoen. Det har fået forbrugergrupper til at kræve, at bankerne kompenserer deres kunder for disse ekstraomkostninger.

The Telegraph beretter om kunder, som, fordi deres kreditkort ikke virkede, har været ude af stand til at tjekke ud af deres hotel, og derfor har misset deres fly, mens en anden kunde skrev på Twitter:

"Bare rolig. det er jo ikke fordi, jeg har brug for at købe mad eller noget. Jeg har fire pund, som skal række i al den tid, det her latterlige nedbrud varer."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også