Kreditchef: Nordea spår polarisering blandt virksomheder

Nordea forventer en bedring i makroøkonomien, som smitter af på arbejdet i kreditafdelingen. Dog sker der i øjeblikket en polarisering mellem virksomhederne, fortæller bankdirektør for Banking Danmark Anders Jensen i FinansWatchs interviewserie med kreditcheferne.
AF METTE MANDRUP

Nordea var en af de få danske banker, som kunne takke nej til at være med i bankpakke II, fordi banken ikke havde brug for ny kapital, og gennem finanskrisen har den generelt set haft relativt lave nedskrivninger på udlån.

”Grundlæggende har vi ikke ændret vores kreditpolitik gennem hele det forløb, vi har været igennem, siden finanskrisen startede. Det gælder både for brancher og kundesegmenter. I perioden op til krisen blev vores politik opfattet som restriktiv, fordi vi fravalgte nogle ting som investeringskreditter, ejendomme og K/S-projekter, som siden viste sig at være lidt ulyksalige kreditmæssigt,” fortæller bankdirektør Anders Jensen til FinansWatch. Anders Jensen er formand for kreditkomiteen i Nordea Danmark.

Han regner heller ikke med, at der vil komme store ændringer i Nordeas kreditpolitik fremover, og banken har planer om at fastholde de kunder og segmenter, den i forvejen opererer i.

”Nu har vi været i en situation, hvor vi gennem hele krisen har fulgt vores kunder, og har øget udlån og markedsandel – både på erhvervs- og privatudlån, og i øvrigt også på både bank- og realkreditudlån. Vi ser heller ikke nogen ændringer forude i vores kreditpolitik og holdning til kunder og segmenter. Vi vil være en spiller, som vil følge vores kunder i deres gode og sunde projekter, og vores holdning til, hvad der er godt og sundt, er den samme, som den har været de seneste ti år,” siger han.

 

Bedring i makroøkonomien

I de kommende år forventer Nordea bedring i den danske økonomi, der de seneste år har været ramt af stigende arbejdsløshed, lavere forbrug og recession på makroniveau. Alligevel kan kreditafdelingen ikke bare læne sig tilbage og glæde sig over, at fremgang i økonomien også betyder bedring i virksomhedernes økonomiske situation.

”Hvis man ser på det fundamentale ud fra et makroperspektiv, ser det meget fornuftigt ud. Man kan tale om, at der måske kan være lidt forår på vej, når man tænker på, at arbejdsløsheden er stagnerende, hvis ikke direkte faldende, og den disponible realløn er høj. Nu kommer der også efterlønspenge ud, så privatforbruget kan også komme til at stige, ligesom antallet af tvangsaktioner af boliger ikke er særlig højt, antallet af konkurser er stagnerende og så videre,” siger Anders Jensen og fortsætter:

”Under den makroøkonomiske udvikling ligger der så nogle tendenser, som man skal være meget skarp på. På erhvervssiden er det væsentligste nok, at der sker en voldsom polarisering i øjeblikket. Hvis man skal sige det lidt firkantet, er de virksomheder, som har det godt, dem, der kan få del i den vækst, der ligger i Asien for eksempel. Så er der nogen, som får noget modvind af globaliseringen. Det er selvfølgelig produktionsindustrier, de meget hjemmemarkedsorienterede virksomheder, som er bundet en hel del til den hjemlige efterspørgsel, som jo har været lav.”

Hvad gør I for at hjælpe kunderne?

”Vores opgave er at få hjulpet de virksomheder, som har nogle gode muligheder for at forfølge noget lønsom vækst, men vi hjælper også med at få tilpasset forretningsmodellerne hos dem, der har det svært. Vi vil gerne danne et partnerskab med kunden. Det er virksomheden, der har ansvaret for sin drift, men vi meget gerne vil bidrage med den sparring, vi kan give. Det er primært på det finansielle område, men vi kan også gå ind i en tæt dialog om det strategiske, fordi vi har den holdning, at vores kundeforhold er langsigtede relationer, og derfor vil vi meget gerne tale nogle scenarier igennem, så vi kan holde fast i kunderelationen, også hvis der skulle vise sig noget modgang,” forklarer Anders Jensen.

Ville I kunne gå ind og bede virksomheder om for eksempel at skifte ud i ledelsen?

”Der er eksempler på virksomheder, der har været i så store problemer, at der har været behov for at arbejde med holdet omkring virksomheden, men det er slet, slet ikke normalsituationen. Vi har på ingen måde medarbejdere eller kontakter, som vi sender ind. Det er en løbende proces, hvor vi har en dialog med alle vores kunder – ikke kun dem, der har problemer – for at komme tæt på deres forretning, så vi kan finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dem bedst muligt. Men med respekt for at det er deres virksomhed, og det er kunden, der har ansvaret for at drive deres forretning,” siger han.

Når Nordea skal har virksomheder som kunder, sætter de et hold op, som skal sparre med virksomheden, så det ikke kun er op til den enkelte medarbejder at vurdere en virksomhed.

”Vi tænker ikke så meget i, hvad kreditmedarbejderne gør, og hvad den øvrige medarbejderstab gør. Vi prøver at sætte et team op til den enkelte kunder med ressourcer fra banken. Det kan så være helt overordnede relationskompetencer, kompetencer på realkredit, risikostyring, cash management eller hvad det nu måtte være, og er der naturligvis også den nødvendige kreditrådgivning og -analyse,” fortæller Anders Jensen.

 

Tidligere:

 

Kreditcheferne: Spar Nord har fået travlt 

Kreditcheferne: Kronjylland centraliserer arbejdet med krisekunder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også