Banker kæmper om rige kunder

Danske velhavere er ikke længere til fals for bankernes gearede investeringsforslag. Nu er det pensionsplanlægning og skatteoptimering, som tiden bruges på, og kunderne skal helst også smøres lidt med eksklusive arrangementer, skriver Berlingske Business.

Der blæser nye vinde i pengeinstitutternes private banking-afdelinger i disse år. Væk er det ensidige fokus på smarte investeringer og hurtige gevinster, og i stedet koncentreres der sig nu om planlægning, opsparing, formuebevarelse og - veteranbiludstillinger. Det skriver berlingske Business, som har talt med en række private banking-chefer i de danske storbanker.

"Formuerådgivning, pensionsrådgivning, arveplanlægning og skatteoptimering er det centrale for private banking i Danske Bank. Investeringsrådgivning bruger vi mindre tid på," siger privatdirektør i Danske Bank Marlene Nørgaard til avisen.

Samme takter finder man hos Nordea, som ser en stigende konkurrence på markedet i kølvandet af finanskrisen.

Ud over rådgivning lokker private banking-afdelingerne med forskellige arrangementer som veteranbil-udstillinger, kunstnerforedrag og lignende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også