Regnskab: Fremgang og overskud i Saxo Bank

Kundeindskuddene er i markant stigning hos investeringsbanken, der dog også ser markante stigninger i udgifter, hvorfor overskuddet skrumper med 4 pct.
Foto: MARTIN LEHMANN
Foto: MARTIN LEHMANN

Toplinjen går frem, mens går bundlinjen tilbage i Saxo Bank. Overskuddet efter skat endte på 618 mio. kr. i 2011, hvilket er 4 pct. lavere end 2010, som var det hidtil bedste resultat for banken.

De primære driftsindtægter stiger fra 3,34 til 3,53 mia. kr. Det sker blandt andet på baggrund af en stigning i indskud på de forskellige handelsformer.

På onlinehandlen stiger kundeindskuddene med 26 pct. til 26,7 mia. kr. Hvis man inkluderer Saxo Privatbank og ser på de samlede indskud på handelsplatforme, så var stigningen på 13 pct. til samlet 31,3 mia. kr.

Investeringslysten faldt dermed ikke i takt med markederne i 2011.

"Du er ikke tilbage til niveauer før finanskrisen, hvor mange investorer var meget aktive og følte, de kunne gå på vandet. Du er heller ikke tilbage til bølgedalen, vi så i 2008 og 09. Folk har et behov for at investere, og jeg tror, at de handler lidt mindre i øjeblikket," siger medstifter og direktør Lars Seier Christensen til FinansWatch.

Stigende omkostninger

Saxo Banks kapitalforvaltning er også i fremgang med indskudsstigning på 6 pct. til nu 33, 2 mia. kr.

"Jeg vil sige, at vi gerne have set, at det var højere. Jeg synes, vi har gode ydelser på hylderne, men i et miljø som det nuværende skal vi måske være tilfredse med stigningen," siger Lars Seier Christensen om stigningen i kapitalforvaltningen.

Til gengæld stiger de samlede udgifter til løn og administration markant med 12 pct., og det slår igennem på den let vigende bundlinje. Det bekymrer dog ikke Lars Seier Christensen.

"Vi har lavet en lang række investeringer i fremtiden i løbet af 2011, og krone for krone har vi haft en god cost-kontrol, men vi har investeret i en række nye initiativer, som bliver aktiveret over for kunderne i 2012. Det tager tid at bygge op, men vi mener, at det har værdi for kunderne, så det er absolut vores håb, at det både hjælper toplinjen, men i særdeleshed bundlinjen i 2012," siger Lars Seier Christensen.

Skorter ikke på gode idéer

Omkostninger kan dog godt stige igen i 2012, men hvis det sker, så vil det igen skyldes investeringer, siger direktøren.

"Det kan godt være, at de stiger igen, men jeg vil være ked af det, hvis vores toplinjen ikke er steget mere i givet fald," siger han og fortsætter:

"Vi har en lang række igangværende initiativer, og vi har en wish-list så lang som et ondt år, for det skorter aldrig på gode idéer. Opgaven er at vælge det, der er mest rationelt og som bringer mest værdi til kunderne. Vi har omkring 600 it-folk, og de beskæftiger sig bestemt ikke alle sammen med vedligeholdelse. Vi har aldrig været bange for it-investeringer, og det er noget af det, der differentierer os fra andre banker."

Opdateret.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også