Jyske Bank ind i TV-gråzone

Jyske Bank afviser, at det Tv-program, banken har lavet til TV3 bringer banken på kant med loven. Programmet er nemlig en annonce, forklarer banken. Den konklusion er TV3 dog uenig i.
Foto: JyskeBank.tv/PR
Foto: JyskeBank.tv/PR

Er udsendelsen ’2 boliger – 1 pris’ på TV3 en reklame eller et Tv-program? Det kan Jyske Bank, der producerer programmet, og TV3 slet ikke blive enige om.

For banken er det vigtigt, at det én time lange boligprogram ses som reklame for banken, der både laver programmet, og oven i betaler TV3 for at få den sendt.

Har banken en væsentlig indtægt eller besparelse ved den relativt billige TV-tid, kan man nemlig komme på kant med den lov, der forhindrer banker i at lave andet en drive finansvirksomhed.

Banken har ikke bedt Finanstilsynet om at vurdere, om man overhovedet har lov til at indgå en sådan aftale.

Finanstilsynet: Kaffe og trailere går - rejser og bøger forbudt 

Klart det er penge værd

”Vi har ikke tjekket med Finanstilsynet, om vi kan gøre det her. Vi betragter det som en kommunikations- og marketingsaffære: Vi laver en annonce – må vi det? Ja, det må vi godt,” siger kommunikations- og marketingsdirektør Frank Pedersen fra Jyske Bank:

Kan man ikke argumentere for, at det, de giver jer til gengæld for programmet, den blok af tv-tid, at den er penge værd for jer?

”Det er klart, den tid er penge værd for os.”

Er I så ikke ude i at en drive virksomhed, hvor I producerer noget, og så sælger det til gengæld for noget, der har værdi for jer?

”Nej, vi sparer bare nogle penge på ikke at indrykke annoncer. Det er ikke noget med at drive virksomhed. Vi laver bare noget markedsføringsmateriale, ligesom vi altid gør.”

I TV3 insisterer man derimod på, at programmet er ligesom alle andre på kanalens sendeflade, på trods af Jyske Banks argumenter for det modsatte.

Men der er altså slet ikke tale om en annonce, hvis man skal lytte til den kanal, der sender programmet.

Ikke overplastret med annoncer

”Vi opfatter det i den grad som et redaktionelt produkt. Det er et produktionsselskab, der hedder Jyske Bank-TV, der producerer programmet, og det er ikke anderledes, end hvis det var Metronome eller Nordisk Film. Der er en TV3-redaktør på, der sikrer kvaliteten,” siger pressechef Søren Hedman fra TV3

Og hvis jeg nu siger, at Jyske Bank opfatter produktet som en annonce?

”Det ville overraske mig. Vi opfatter det absolut ikke som en annonce. Programmet er ikke overplastret med Jyske Bank-annoncer. Så sådan opfatter vi det slet ikke.”

Nu siger du jo selv, at det er Jyske Bank-Tv, der laver programmet. Men det er jo ikke ligefrem et selvstændigt selskab, men derimod en integreret del af Jyske Banks kommunikationsafdeling..

”..Som har en selvstændig produktion til deres hjemmeside, hvor de også har haft tv de sidste par år. Og de er så begyndt at kaste sig ud i nogle gode idéer til, hvad man kan lave af tv-programmer, hvor vi så er bidt på en af ideerne, som vi syntes lød som et godt program.”

Som banken så opfatter som en annonce.

"Det overrasker mig lidt"

”Det er ikke sådan vi opfatter det. Det overrasker mig lidt, at de opfatter det på den måde. Så jeg syntes egentlig, at du skal snakke med vores programdirektør Morten Mogensen. Vi anerkender, at det her er det, vi kalder et AFP-program, altså et program, der er fundet af en sponsor. Men derfor skal det stadig leve op til vores standarder.”

Og det er altså ikke en annonce, men derimod et underholdningsprogram, der er tale om, lyder det fra programdirektøren.

Jyske Bank mener, at det program i sender, ikke er et program overhovedet, men derimod én, stor annonce for banken, og en besparelse på annoncebudgettet. Er i enige i det?

”Jeg kan ikke kommentere på, fra hvilken kasse Jyske Bank tager de penge, der finansierer programmet. I programafdelingen skal det leve op til nogle kriterier i forhold til en god historie, et være et emne som interesserer nok seere,” siger Morten Mogensen.

Er det korrekt, at Jyske Bank betaler jer for at sende deres program?

”Jamen, programmet er jo som et sponsoreret program, og den mulighed er det ikke kun Jyske Bank, men mange virksomheder, der benytter sig af.”

Så de betaler jer penge for at sende deres eget program, et program, deres kommunikationsafdeling har produceret?

”Ja.”

Og det syntes du ikke lyder som reklame?

Lige som alle andre

”De skal jo leve op til de samme krav som hvis for eksempel Metronome leverer et program til os. Vi er jo ikke kritikløse. Det vil rent programmæssigt ikke give mening fra os, og det tror jeg også seerne vil tage afstand fra. Det her program er behandlet fuldstændig på lige fod med for eksempel luksusfælden. Det skal leve op til samme programmæssige kriterier. Det er det, vi lever af.”

Men ville det ikke være mest fair over for seerne at fortælle dem, at Jyske Bank mener, at det er en reklame, de skal til at se?

”Nej. Vi sender i forhold til den lovgivning, der nu engang er. Det er der ikke noget odiøst i. Så jeg forstår ikke rigtig dit spørgsmål.”

Jeg spurgte, om det ikke var fair over for seerne at fortælle dem, at Jyske Bank opfatter programmet som reklame?

”Nej, for jeg opfatter programmet lige som alle andre på vores flade.”

Hvordan kan det være, at Jyske Bank er så sikre på, at det her er en reklame, og I er så sikre på det modsatte?

”Det kan jeg overhovedet ikke svare på. Det tror jeg virkelig du skal tale med nogen i Jyske Bank om. Det må stå for deres regning. Jeg siger bare, at det skal opfylde de kriterier vi har til underholdningsværdi.”

I Jyske Bank er man enige i, at udsendelsen har underholdningsværdi. Men derfor er det nu engang stadig en reklame.

"Kan du ikke se, at det er det samme?"

”Vi har vores egen markedstingafdeling, fordi det er for dyrt at bruge reklamebureauer. Så laver vi noget, og sender det til en avis eller en tv-station, og siger ”Kan vi få det her i hos jer?” og så siger de, at de vil have 50.000 for det, vi siger 5.000, og så er forhandlingen i gang. Så ender vi et eller andet sted lavere end 50.000. Skal vi så beskattes af forskellen?,” forklarer Frank Pedersen og fortsætter:

”Det er det samme i det her tilfælde med TV3 – vi laver noget markedsføring til dem som markedsfører Jyske Bank inden for et område, vi er ret interesserede i. Vi laver det faktisk først til vores egen hjemmeside, men spørger så også, om de vil bringe det. Det ville de så have penge for. Så startede den forhandling, og så endte vi på et eller andet mellem nul kroner, og det beløb, de startede med at kræve.”

Så I ser det her som det samme som en annonce?

”Ja. Det her er en annonce for Jyske Bank, lige som en printannonce, der bliver bragt i en avis. Kan du ikke se, at det er det samme?"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også