Finansielle virksomheder dropper Copenhagen Pride på stribe

De finansielle virksomheder er fåmælte om deres kappede bånd til Pride. Tryg fortæller, at selskabet i højere grad vil lave interne markeringer af LGBTQ+.
Copenhagen Pride har eksisteret siden 1996. | Foto: Mads Nissen
Copenhagen Pride har eksisteret siden 1996. | Foto: Mads Nissen

Flere finansielle virksomheder har på det seneste droppet deres støtte til Copenhagen Pride, men virksomhederne er relativt fåmælte om deres beslutning.

Nykredit, Tryg og senest Danske Bank har afbrudt støtten til Copenhagen Pride i år. Omvendt fastholder Nordea sin støtte til arrangementet.

Over for FinansWatch bekræfter Nordea, at det stadig er bankens overbevisning, at Copenhagen Prides fokus først og fremmest er på LGBTQ+-personer og deres rettigheder.

”Diversitet og inklusion er vigtige værdier i Nordea, og den seneste tids udvikling omkring Copenhagen Pride giver ikke anledning til, at vi ændrer syn på det eller vores partnerskab,” skriver Nordeas presseafdeling til FinansWatch.

Copenhagen Pride kom tidligere i år i modvind, efter arrangørerne bad samarbejdspartnere, som også bidrager økonomisk til priden, svare på spørgsmål om konflikten mellem Israel og Hamas. Copenhagen Pride trak senere i land og forsikrede, at arrangørerne ikke ville stille krav til, hvilke holdninger samarbejdspartnerne måtte have til konflikten.

Lars Mejer, partner i kommunikationsbureauet Bright, kalder inklusions- og diversitetsdagsordenen et højintensivt område for virksomhederne.

”De sidste ti år har det været en gratis omgang for virksomhederne at støtte Pride, men nu begynder det pludselig at give bøvl,” siger han og fortsætter:

”De sidste ti år har det været sådan, at bare man bakkede op om Pride, så viste det, at man gjorde noget som virksomhed. Men i virkeligheden er dagsordenen blevet meget mere granuleret nu, og hvor diversitet primært handler om køn og seksualitet i Danmark, så handler det meget mere om religion og minoriteter i andre lande, og derfor er denne her agenda blevet meget mere kompleks at agere i.”

Vil arbejde mere internt med lgbtq

FinansWatch har bedt Tryg om at uddybe selskabets beslutning om at forlade samarbejdet. Forsikringsselskabet har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver, at den oprindelige kernesag om at kæmpe for seksuelle minoriteters rettigheder og accept i samfundet er blevet overskygget af en øget politisering.

”Det har gjort os usikre på, hvad vi som virksomhedspartner støtter, og vi vælger derfor at stoppe samarbejdet med Copenhagen Pride for nuværende,” lyder det fra Lene Reitzel, der er HR-direktør.

Tryg fortalte ved sin udmelding, at beslutningen ikke rykkede ved forsikringsselskabets øvrige arbejde med inklusion og diversitet. Til FinansWatch uddyber Tryg, at selskabet i år i højere grad vil lave ”interne markeringer” med sine medarbejdere i samarbejde med LGBTQ+-netværk. 

”Som et eksempel er vi under Pride Month i juni ved at planlægge en række aktiviteter med netværksbar, faglige oplæg og samtaler om inklusion og mangfoldighed, og vi vil fortsat være en del af Pride i Norge. Den kommende tid vil vi beslutte, hvordan vi på den lange bane bedst muligt bruger vores ressourcer for at skabe initiativer, der fremmer mangfoldighed, inklusion og diversitet,” lyder det fra Lene Reitzel til FinansWatch.

Lars Mejer mener ikke, at Copenhagen Prides forsøg på at gyde olie på vandene kunne ændre meget, fordi skaden var allerede sket, da Priden bekendte kulør med en meget mere vidtgående og kompleks dagsorden, end hvad de fleste virksomheder ønsker at rumme. 

Men han mener, der ligger en vigtig overvejelse for de virksomheder, som har trukket sig, hvordan man strategisk vil arbejde videre med diversitet, ligelighed, inklusion og tilhørsforhold. 

”Alle kan jo se, at danske virksomheder i mange år har brugt Pride-støtten til at skabe en mere progressiv branding om dem selv, samtidig med at organisationen bag Pride i kulissen har modnet en meget mere heftig kritik af samfundet og erhvervslivets etik. Virksomhederne har undervejs været for fokuseret på parade, regnbueflag og diversitets-cupcakes i kantinen og ikke tilstrækkeligt orienteret sig i, hvad det er for en organisation, som de abonnerer på,” siger Lars Mejer og fortsætter: 

”Krigen i Gaza var den berømte dråbe, der fik bægeret til at flyde over, og jeg tror, flere partnere trækker sig med det som årsag, men det er ikke hele grunden. Agendaen går ikke væk, så hvad gør man nu som virksomhed?” 

Danske Bank og Nykredit har ikke ønsket at uddybe deres beslutning om at træde ud af samarbejdet med Copenhagen Pride over for FinansWatch hverken i et interview eller i et skriftligt svar.

FinansWatch ville gerne have spurgt Danske Bank, der i forbindelse med, at banken trak støtten, fortalte, at banken fortsat bakker op om inklusions- og diversitetsdagsordenen, hvordan banken i fremtiden vil arbejde med den. 

Vi ville også gerne have spurgt Danske Bank, Tryg og Nykredit om, hvad Copenhagen Pride kunne have gjort noget anderledes for at have fastholdt støtten. 

Dårlig kommunikation og manglende forudsigelighed

Copenhagen Pride, der i snart 30 år har stået for en række arrangementer for LGBTQ+-segmentet, kom i vælten tilbage i februar, da organisationen angiveligt bad mulige samarbejdspartnere om at tage stilling til spørgsmål om konflikten mellem Israel og Gaza.

14. februar meldte Copenhagen Pride ligeledes ud, at man ”står solidarisk med det palæstinensiske folk.”

I marts fik en modreaktion forpersonen i Copenhagen Pride, Lars Henriksen, til at undskylde og sige, at organisationen havde kommunikeret ”utilfredsstillende” om konflikten i Gaza. Det viser et brev sendt til Copenhagen Prides samarbejdspartnere, som FinansWatchs søstermedie Kforum fik adgang til.

Der var nemlig ikke tale om, at Copenhagen Pride bad samarbejdspartnerne om at tage stilling til konflikten, men at eventuelle samarbejdspartneres ”engagement, investeringer og tilstedeværelse i Gaza” ville danne grundlag for, om der skulle indgås et partnerskab.

Entreen på den storpolitiske scene var alligevel nok til at plante en tvivl om Copenhagen Prides formål hos en række af samarbejdspartnere, der de seneste uger har trukket støtten til årets Copenhagen Pride. 

En af de partnere var Nykredit, som i maj valgte at trække støtten som den første større partner i den finansielle sektor. 

”Det er afgørende for os, når vi indgår den slags partnerskaber, at der er et entydigt fokus på den sag, det handler om. Samtidig er det afgørende, at partnerskabet er præget af forudsigelighed,” udtalte HR- og kommunikationsdirektør i Nykredit, Trine Ahrenkiel, tidligere i maj.

”Desværre har de seneste måneders debat i og omkring Copenhagen Pride skabt tvivl hos os om, hvor Copenhagen Pride har sit fokus, og hvad det er for holdninger, vi som virksomhed er med til at støtte,” sagde hun i en skriftlig kommentar i maj.

Sidenhen er Lars Henriksen gået af som både talsperson og bestyrelsesmedlem, men det har ikke været nok til at sætte en stopper for dominorækken af partnere, der de seneste uger har meldt sig ud af samarbejdet. 

Uden for den finansielle sektor har store virksomheder og organisationer såsom Google, Dansk Industri, Novo Nordisk, Mærsk og DFDS trukket støtten til årets udgave af Copenhagen Pride.

Blandt de samarbejdspartnere, som fortsætter støtten, er Nordea, Deloitte, 7-Eleven og Flying Tiger Copenhagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også