Topchef efter afsløring af direktørs fingre i kagedåsen: "Jeg er rystet. Meget rystet"

Afdelingsdirektøren, der ifølge Skjern Bank har stjålet penge fra kundernes konti, har været særdeles udspekuleret, lyder det fra bankens adm. direktør, Per Munck.
Adm. direktør i Skjern Bank, Per Munck, er rystet over en bortvist afdelingsdirektør, der angiveligt har svindlet penge fra kunders konti. | Foto: Skjern Bank
Adm. direktør i Skjern Bank, Per Munck, er rystet over en bortvist afdelingsdirektør, der angiveligt har svindlet penge fra kunders konti. | Foto: Skjern Bank

”Det, der skete i Spar Nord, var lidt mere simpelt. Det her er godt skruet sammen.” 

Sådan svarer adm. direktør i Skjern Bank, Per Munck, på FinansWatchs spørgsmål om, hvorvidt der kan drages paralleler mellem den svindel, som en afdelingsdirektør i Skjern Bank er blevet afsløret i at have foretaget, og den millionsvindel, som den tidligere kommunikationsdirektør i Spar Nord Ole Madsen blev nappet i tilbage i 2022.

Sagen fra Skjern Bank kom til offentlighedens kendskab tirsdag aften, hvor Jydskevestkysten kunne fortælle, at en afdelingsdirektør i Skjern Banks filial i Bramming var blevet bortvist og meldt til politiet, efter at han har taget penge fra kunders konti i banken og overført til sig selv. 

”Uden kundernes medvirken kan vi se, at beløb er havnet på den nu tidligere medarbejders forskellige konti i andre banker,” fortæller Per Munck. 

Selvom Per Munck endnu ikke kan sætte præcis beløb og tidsramme på, forventer han ikke, at svindlen i kroner og øre når op i det omfang, som Spar Nord måtte se i øjnene, at Ole Madsen i sin tid lettede banken for. Den tidligere Spar Nord-direktør svindlede for godt 20 mio. kr., primært ved at udstede fakturaer, som fik Spar Nord til at udbetale penge til to selskaber, som Ole Madsen selv kontrollerede.

Bortvist mandag

Lige nu aner Per Munck ikke, hvor stort beløb der er tale om, og hvor lang tid svindlen har fundet sted. Opdagelsen har Skjern Bank selv gjort sig under en rutinekontrol i banken, der gik i gang torsdag i sidste uge. Mandag i denne uge blev afdelingsdirektøren bortvist.

”Vi opdagede noget mistænkeligt torsdag - fredag. Så skulle der lige graves lidt, inden vi mandag besluttede os for en bortvisning,” siger Per Munck.

Umiddelbart er der ikke noget, der tyder på, at andre end afdelingsdirektøren har været involveret. 

”Her er tale om en betroet medarbejder, der har været en kæmpesucces, og som har drevet en god forretning. Under en rutinekontrol ser vi noget, der ikke ser ud, som det skal,” fortæller Per Munck.

Ingen kunder har undret sig

FinansWatch er bekendt med afdelingsdirektørens identitet, men vælger ikke at bringe personens navn. Per Munck fortæller, at den bortviste afdelingsdirektør fagligt set var ”en af de dygtigste, jeg har oplevet.”

Per Munck forklarer, at banken har opfordret den bortviste afdelingsdirektør til at lægge alle kort på bordet.

”Men det har han ikke været i stand til endnu. Derfor er vi i fuld gang,” siger Per Munck.

Svindlen er foregået ved, at afdelingsdirektøren har foretaget forskellige hævninger på kundernes konti, som så er blevet ført over på den tidligere medarbejders konti i andre banker. Ingen kunder har dog kommet til banken med forbavselse over, at beløbene på deres konti er blevet mindre.

”Formentlig har folk ikke tjekket ordentligt efter, eller også har hævningerne lignet noget, der godt kunne være plausibelt. Eksempelvis betaling af terminsydelser eller andre forskellige tekster, der godt kunne være rigtige. Vi har ingen kundehenvendelser fået. Det er opdaget ved en ganske almindelig rutinekontrol,” siger Per Munck.

”Simpelthen så trist”

I Bramming er formand for den lokale handelsstandsforening HHI Bramming, Jan Tingleff Bruun, ærgerlig over sagen.

”Det påvirker mig mere, end jeg havde forventet. Jeg synes, det simpelthen er så trist. Når sådan noget sker, ligger der som regel noget nedenunder, som vi andre ikke ved noget om,” siger han.

Skjern Bank er én af to banker, der er tilstede i byen. Den anden er Sydbank.

Ifølge Jan Tingleff Bruun er tilliden til Skjern Bank uanfægtet af sagen.

”Det er selvfølgelig ærgerligt, at sådan noget kan slippe igennem bankens sikkerhedssystemer. Men omvendt taler det til bankens fordel, at den lægger sig fladt ned. Det er i mine øjne en rigtig klog beslutning. Min tillid til banken er i den grad uforandret. Dem, der virkelig vil, kan altid komme afsted med noget, uanset hvor godt et sikkerhedssystem er,” siger formanden for HHI Bramming.

Har udvidet tilstedeværelsen i byen

Han fortæller, at banken er en væsentlig del af lokalområdet.

”Skjern Bank er meget lokalt orienteret og er fantastisk til at støtte aktiviteter i lokalsamfundet. Og i den tid, hvor banken har været i byen, har den undergået en enorm udvikling, er vokset og er i gang med at udvide sin filial ved at inddrage førstesalen i den bygning, som banken sidder i,” siger Jan Tingleff Bruun.

Han opfordrer til, at banken får arbejdsro til at finde hoved og hale i sagen og kompensere de berørte kunder.

”Det er selvfølgelig uheldigt, at sådan noget kan ske. Men banken skal nu have ro til at finde ud af, hvad der er foregået, og så skal vi andre klogeåger lade være med at have ondt et vist sted over det, der er sket, så banken kan få styr på situationen og kompensere de kunder, som måske er blevet snydt,” siger Jan Tingleff Bruun.

Hverken han eller HHI Bramming har haft mistanke om urent trav i Skjern Banks filial i byen, siger han.

Jan Tingleff Bruun oplyser, at HHI Bramming blev orienteret om sagen på samme tid som alle andre.

Holder fast i Skjern Bank-aktier

For byens vedkommende er formanden ked af, at Bramming bliver nævnt i forbindelse med en potentiel svindelsag.

”Jeg bliver ked af det, når Bramming kommer på landkortet for noget skidt. Det ligger mig og HHI meget på sinde at gøre, hvad vi kan for at være og fremstå som seriøse og professionelle mennesker. Og så er det jo trist, når byen bliver omtalt for sådan noget her,” siger Jan Tingleff Bruun.

På det personlige plan betyder sagen ikke, at formandens syn på Skjern Bank er blevet ændret.

”Jeg er ikke selv kunde i Skjern Bank, men det er flere af mine familiemedlemmer. Jeg har altid haft stor tillid til banken, og det har jeg fortsat. Jeg har en hel del aktier i banken i mit private pensionsdepot, og dem agter jeg så sandelig at beholde. Jeg har kæmpe tillid til Per Munck, som er fantastisk dygtig som bankmand og som leder,” siger Jan Tingleff Bruun.

”Træls for at sige det på jysk”

I Skjern Bank kan Per Munck fejre til november fejre sit 25 års jubilæum som adm. direktør i Skjern Bank – en post, han har haft i omtrent halvdelen af sit arbejdsliv. Med egne ord har han ”aldrig oplevet noget lignende” i de knap 50 år, han har været i finanssektoren. 

”Jeg er rystet. Meget rystet. Dem, man har som adfdelingsdirektører, er jo nogle, man har tillid til. Så bliver man noget rystet. Vi lever af at opføre os ordentligt. Det her er træls for at sige det på jysk,” lyder det fra bankdirektøren. 

Udover at få styr på hele svindlens omfang venter der nu et stykke genopretningsarbejde, så både den berørte afdeling og kunderne igen har tillid til banken.

”Der er godt gang i telefonerne i dag, men jeg synes nu, kunderne tager det ganske roligt. Jeg oplever på ingen måde panik, men vi har også været åbne og holder jo kunderne skadesløse,” siger Per Munck. 

Det var banken selv, der henvendte sig til Jydskevestkysten og TV 2 med nyheden. Umiddelbart forventer Per Munck ikke at miste kunder på baggrund af sagen.

”Hvis man har betroede medarbejdere i den finansielle verden, så er der ingen steder, man vil kunne sige sig fri for, at noget lignende ikke vil kunne ske. Der er ingenting i denne verden, der er skudsikkert,” siger han. 

Strafferammen for underslæb lyder som udgangspunkt på fængsel i op til et år og seks måneder. I grove tilfælde af underslæb kan straffen imidlertid stige op til otte års fængsel. Den tidligere Spar Nord-direktør Ole Madsen fik en fængselsstraf på 3,5 års fængsel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også