Jyske Bank fastholder sin uskyld efter stævning

Forbrugerombudsmanden mener, at Jyske Bank uberettiget har opkrævet negative renter på visse konti.
Foto: Simon Fals
Foto: Simon Fals
AF RITZAU

I Jyske Banks forretningsbetingelser, som gjaldt alle privatkunder, stod der tydeligt, at renten var variabel og kunne ændres under visse omstændigheder.

Det skriver banken som svar på en stævning fra Forbrugerombudsmanden.

”Som følge af dette og en række andre grunde er det Jyske Banks opfattelse, at banken var berettiget til at indføre og opkræve negative renter,” skriver banken.

”Også på de konti, som Forbrugerombudsmandens sag mod Jyske Bank omfatter.”

Forbrugerombudsmandens påstand er, at banken ikke har været berettiget til at opkræve negative renter på en række opsparingskonti. Herunder pensions- og børneopsparinger.

Sagen angår en periode fra december 2019 til oktober 2022.

Her begyndte Jyske Bank - og efterfølgende mange andre banker - at opkræve negative renter på disse konti.

Ifølge Jyske Bank skete det af ”forretningsmæssige årsager” og ”med baggrund i en markedssituation, hvor centralbankerne havde haft negative renter i en årrække”.

Stævningen har været længe undervejs. 

I december 2022 skrev FinansWatch på baggrund af en aktindsigt, at Forbrugerombudsmanden ønskede sagen for en domstol.

Det ønsker Forbrugerombudsmanden, fordi sagen ifølge direktør Christine Toftegaard Nielsen er af principiel karakter.

Derfor kan der også gå lang tid, inden sagen er afgjort, skriver Jyske Bank.

I mellemtiden ønsker banken ikke at kommentere sagen yderligere.

Hverken Forbrugerombudsmanden eller Jyske Bank har ønsket at kommentere, hvor stort et beløb stævningen handler om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også