Danske Bank gør klar til konkurssamtaler med erhvervskunder

Flere virksomheder har i år måttet dreje nøglen om som konsekvens af tårnhøje omkostninger og usikre tider. Derfor forbereder Danske Bank sig på samtaler med erhvervskunder, hvis forretning banken mener bør afvikles for at undgå kæmpe gæld.
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Danske Bank er begyndt at forberede sig på samtaler med sine erhvervskunder, som banken kan se står over for en truende konkurs i kølvandet på høje driftsomkostninger og usikre tider.

Det gælder især de små virksomhedskunder hos Danske Bank, skriver Finans.

”Der bliver behov for, at vi tager nogle af de svære samtaler i den her periode, hvor vi må sige: Kære virksomhedsejer. For at sikre, at du ikke står med en stor personlig gæld på den længere bane, er det nu, vi skal se på, hvordan vi får afviklet din forretning på den bedst mulige måde,” siger Christin Tuxen, direktør for erhvervskunder i Danske Bank, til Finans.

Det samlede antal konkurser blandt virksomheder i år nåede for nylig det højeste niveau, der er set siden 2012. Og tallene for de seneste fire måneder har ikke været højere siden finanskrisen.

Det fremgik af de sæsonkorrigerede tal for antal konkurser i september fra Danmarks Statistik.

Mange de virksomheder, der er gået konkurs, har ifølge opgørelsen benyttet sig af de momslån, som blev stillet til rådighed for pressede virksomheder under coronanedlukningerne. Men efterhånden, som lånene forfalder til betaling, har flere og flere virksomhedsejere måttet konstatere, at der ikke er råd til at betale dem.

Tilbagebetaling af coronalån sender antallet af konkurser til det højeste siden 2012

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også