FinansWatch

Kviklånslov spænder ben for storbankers markedsføring: "Det er i særdeleshed en udfordring"

Jyske Bank og Danske Bank stiller sig efter revideringen af den såkaldte kviklånslov fortsat kritiske overfor lovens indretning. "Vi er stadigvæk uforstående overfor, at spilfirmaer kan annoncere løs, men at vi ikke kan," lyder det fra Jyske Bank.

Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters/Ritzau Scanpix

Ændringen i den lov, der skal gøre op med de såkaldte kviklån, som et flertal på Chrisitansborg blev enige om tidligere på ugen, er godt nyt for idrætsklubber og -foreninger. Bankerne er dog fortsat kritiske. Det giver store udfordringer, når det kommer til markedsføring, lyder det.

"Vi er stadigvæk uforstående overfor, at spilfirmaer kan annoncere løs, men at vi ikke kan, fordi det påhviler os som finansiel virksomhed at sørge for, at annoncerne ikke optræder sammen, for eksempel i tv-reklamer eller i et Facebook-feed," skriver Erik Qvirin Hansen, direktør for kommunikation og marketing i Jyske Bank, i en mail til FinansWatch.

Især hvad angår online markedsføring giver loven fortsat anledning til panderynker.

"Det er i særdeleshed en udfordring i relation til online-annoncering, som langt hen ad vejen er udenfor vores kontrol, fordi det baserer sig på algoritmer og brugernes adfærd," lyder det fra Erik Qvirin Hansen.

Sat "i forbindelse med" betting

Også Danske Bank ser store udfordringer ved at markedsføre sig via online kanaler. Hvis deres reklamer kan ses som værende i forbindelse med reklamer for betting, overtræder det nemlig loven.

”Kviklånsloven har gjort det meget vanskeligt at lave markedsføring, da vi på ingen måde må være i forbindelse med spilreklamer. ”I forbindelse med" er i den snævreste forstand, hvilket på sociale medier kan være meget svært at gardere sig i mod. Således er det desværre fortsat vanskeligt selv med de justeringer i loven, der er gennemført," lyder det fra bankens pressechef, Stefan Singh Kailay, i en mail til FinansWatch, hvor han tilføjer:

"Vi mener, at det er til skade for konkurrencen og innovationen og dermed også kunderne, når bankerne har meget begrænsede muligheder for at markedsføre produkter og tiltag, der ikke har noget at gøre med kviklån."

Ændringen i loven betyder dog, at banker og bettingselskaber igen kan reklamere og sponsorere side om side hos landets idrætsklubber og -foreninger fysisk på eksempelvis trøjer og bandereklamer. Det kræver dog, at låneudbyderne ikke har lån med en årlig omkostningsprocent, ÅOP, på over 25 pct.

Alle Folketingets partier på nær Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance er med i aftalen.

Konservativ kritik

Hos Det Konservative Folkeparti "kvitterer" erhvervsordfører Mona Juul ellers for ændringen til gavn for idrætsklubber og -foreninger. Hun mener dog, at man fortsat er langt fra at være i mål. Kravet om, at bankerne ikke må markedsføre sig, hvis det sker i forbindelse med en bettingreklame, skal fjernes, lyder det.

"Vi havde faktisk eksperter inde, dengang vi var med i forhandlingerne, som prøvede at forklare, at måden Googles algoritmer er sat op på, gør det umuligt at overholde. Det er ikke sådan, at vi synes, det er smart at have kviklånsreklamer ved siden af bettingreklamer, men at tro man kan adskille det online giver ikke mening," siger erhvervsordføreren til FinansWatch.

Mona Juul pointerer også, at de rigide markedsføringsregler har økonomiske konsekvenser.

"Det (den revidere kviklånslov, red.) kommer jo stadig til at trække mange penge ud af idrætten og de brancher, der er i det. Annoncemarkedet er presset nok i forvejen," siger hun.

Finans Danmark peger på flere knaster: Politikerne bør ikke parkere kviklånsloven nu

Landsholdets hovedsponsor jubler over ny lovændring - men det løser blot en brøkdel af problemet 

Trods ny aftale falder sponsorater i værdi 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs